RSS Feed

Raya Sedondon – Wild Cherry

Posted on


“KAK SYA pergi sekali, ya?” ajak Faiq Adhwa. Dia melabuhkan punggung di sofa, di sebelah Aimy Hasya sambil tangannya menggoncang lengan kakaknya itu. Matanya pula sengaja dikerdip-kerdipkan berberapa kali agar Hasya cair dan bersetuju untuk mengikutnya ke rumah jiran sebelah.

“Tak payahlah kau nak buat mata macam tu. Ingan cantik sangat ke mata kau? Sorrylah, akak tak cair!” Hasya bangkit mahu melangkah ke dapur, ingin memasak lauk untuk berbuka. Memandangkan hanya dia seorang sahaja yang akan berbuka di rumah, tidak perlulah dia memasak terlampau banyak. Hanya untuk dirinya sudah memadai.

“Kak Sya…” Faiq menahan Hasya dari berlalu. Tangannya memegang kejap lengan Hasya.

“Akak cakap tak nak! Lepaslah, akak nak memasak ni.” Hasya menarik-narik lengannya. Sebaik sahaja pegangan terlepas, dia terus berlalu ke dapur.

Pintu peti ais dibuka lalu mengeluarkan sayur kubis, sotong, cili padi dan telur lalu diletakkan di tepi singki. Dia melangkah pula ke tempat yang menyimpan bawang lalu mengeluarkan satu labu bawang besar, dua ulas bawang putih dan plastik yang berisi ikan bilis lalu di bawa juga ke tepi sinki. Dia mula mengopek ikan bilis untuk dijadikan rencah menggoreng sayur. Menu hari ini dia mahu memasak sambal telur hancur dan goreng kubis bersama sotong. Ringkas dan cepat! Asalkan perut kenyang, sudah…

“Jomlah Kak Sya…” Faiq tiba-tiba berdiri di sebelah Hasya. Dia masih belum berputus asa memujuk.

Terjungkit sedikit bahu Hasya kerana terkejut. Jarinya tertusuk sedikit pada tulang ikan bilis. Hatinya mula terasa panas dengan desakan Faiq. Sabar Sya, bulan puasa tak baik marah-marah, bisik hatinya cuba menyabarkan hati yang sudah senipis kulit bawang.

“Faiq Adhwa! Kan akak dah cakap yang akak tak nak pergi!” Matanya dicerlungkan dan suaranya dikeraskan namun nadanya perlahan. Dia meneruskan kerjanya mengupas bawang pula.

“Kalau dia orang tanya akak, macam mana?” Faiq menggaru kepala. Dia sudah buntu untuk memujuk kakaknya.

“Cakap aje yang akak berbuka puasa kat luar dengan kawan-kawan,” jawab Hasya sambil berlalu ke rak pinggan untuk mengambil penapis. Kemudian dia membasuh ikan bilis, bawang putih, bawang merah dan cili padi. Selesai membasuh bahan-bahan, dia membasuh pula batu lesung sebelum memulakan kerja tumbuk-menumbuk.

“Tak baik menipu bulan puasa ni tau. Lagipun, bukannya dia orang percaya kalau tengok kereta Kak Sya ada kat garaj tu.”

“Bohong sunat tak apa. Malaslah akak nak menghadap muka si Fira yang sombong dan berlagak tu. Pandai-pandailah Iq kelentong nanti, ya?”

“Iq, jomlah kita pergi…” Puan Salmi sudah memanggil di ruang tamu.

“Tu, mak dah panggil. Pergilah… kirim salam pada Fina,” ujar Hasya.

Faiq mengeluh. “Dekat Fina aje? Dekat Kak Fira tak nak kirim salam ke?” Dia berkata sambil berlari laju meninggalkan perkarangan dapur.

“Haip!” marahnya apabila Faiq menyebut nama musuhnya, Darin Zafira.

*****

“ASSALAMUALAIKUM…” Faiq memberi salam sambil melangkah masuk ke dalam rumah diikuti Puan Salmi dan Encik Samad. Mereka kemudiannya melabuhkan punggung di sofa.

“Waalaikumussalam,” jawab Hasya yang keluar dari dapur. Kemudian dia melangkah ke sofa lalu melabuhkan punggung. Tisu di atas meja kopi diambil lalu mengelap tangannya yang basah selepas mencuci pinggan.

“Nah, kak.” Faiq menghulurkan tupperware kepada Hasya.

“Apa ni?” soal Hasya sambil menyambut huluran Faiq.

“Kek coklat kukus. Fina suruh Kak Sya rasa. Ni semua untuk Kak Sya la.”

Semerbak bau kek coklat apabila penutup tupperware dibuka. Dia mengambil sepotong kek coklat itu lalu menyuap ke mulutnya. Hmm, sedapnya, detik hati Hasya. Setelah habis sepotong, sepotong lagi dimakan.

“Sedap tak? Kak Fira yang buat kek ni,” beritahu Faiq.

Uhuk! Uhuk!

Hasya terbatuk. “Tak sedap langsung! Rasa pahit aje kat tekak ni.” Dia menutup kasar tupperware itu lalu meletakkannya di atas meja kopi.

“Aik, tak sedap? Kalau tak sedap, kenapa sampai dua potong Kak Sya balun?” Faiq sengaja menyakat.

“Tekak kamu ni tekak apa Sya? Kami makan sedap aje, kamu pulak kata pahit,” kata Encik Samad. Keningnya sudah dikerutkan.

“Masalahnya ayah, tekak Sya ni tak boleh terima kalau perempuan tu yang masak. Nak termuntah lagi ada la,” dengus Hasya. “Yang kau ni Iq, kenapa tak cakap awal-awal yang kek ni perempuan tu yang buat?” Dia menjegilkan mata pada Faiq.

“Kalau Iq cakap awal-awal, mesti Kak Sya takkan sentuh punya. Tengok, berjaya jugak taktik Iq ni, kan?” Faiq ketawa lebar.

“Hesy, menyampah betul ada adik macam ni!” Hasya bangkit, mahu melangkah ke biliknya.

“Kamu ni Hasya, cubalah berbaik sikit dengan jiran kita tu,” kata Puan Salmi sambil menanggalkan tudung Ariani di kepalanya.

“Bukan selama ni Sya selalu baik dengan semua jiran ke, mak?” Hasya yang sudah memijak anak tangga kedua, berpaling.

“Itu jiran lain… yang mak kamu maksudkan, jiran sebelah rumah kita ni,” sampuk Encik Samad.

“Sya okey aje dengan Fina… jumpa aje kat luar pintu, Sya siap bagi senyuman paling lebar lagi,” jawabnya.

“Fina tu mak tahu, kau baik dengan dia. Tapi dengan kakak dia, si Fira tu, sampai bila kamu berdua nak bermasam muka? Kita ni hidup berjiran, tak baik bermasam muka,” nasihat Puan Salmi.

“Kalau dengan perempuan tu, tak berbaik pun tak mengapa mak. Buat menyakitkan hati aje dia tu.” Hasya menaiki tangga semula.

Puan Salmi menggeleng kepala melihat perangai Hasya. “Iq, kamu simpan kek ni kat dalam peti sejuk,” arahnya.

*****

PERLAHAN-LAHAN dia menuruni tangga. Lampu di ruang tamu sengaja tidak dihidupkan, bimbang orang dalam rumah akan terjaga. “Aduh!” jeritnya apabila kakinya tersepak kaki kerusi. Mulutnya ditutup kuat sambil memandang ke atas, takut-takut ada yang keluar dari bilik. Setelah yakin tiada siapa yang tersedar, dia melangkah ke dapur sambil tangannya teraba-raba seperti orang buta.

Dia tersenyum apabila tangannya menyentuh benda yang dia cari. Perlahan-lahan pintu peti sejuk ditarik. Cahaya lampu dari peti sejuk sudah cukup menerangkan ruang dapur, tanpa perlu membuka lampu. Matanya bersinar-sinar sebaik sahaja melihat tupperware yang berisi kek coklat elok terletak di dalam peti sejuk. Tidak sia-sia dia menunggu sehingga lewat malam.

Laju sahaja tangannya mencapai tupperware itu lalu membuka penutupnya. Dia menarik nafas sambil memejamkan matanya, menikmati wangian kek coklat itu. Dia mencapai sepotong kek itu lalu mengunyah lambat-lambat. Habis sepotong, sepotong lagi diambil sehingga tidak sedar ada sepasang mata yang memerhatikannya.

Tiba-tiba lampu dapur terpasang. Dia yang sedang menghabiskan potongan kek yang terakhir, terkejut. Tupperware di tangannya terlepas ke lantai. Dia memegang lehernya apabila terasa kek yang ditelannya itu tersekat pada kerongkong. Tangannya dipanjangkan untuk mengambil mug yang terletak di sebelah peti sejuk. Botol air sejuk ditarik keluar lalu dituang ke dalam mug. Kemudian dia meneguk rakus air itu untuk menghilangkan rasa tercekik. Dia mengeluh lega setelah kek itu melepasi tekak.

Hasya berpaling ke belakang untuk melihat gerangan yang membuka lampu dapur tadi. Dia terkedu. “He…he…he…” Hasya menayang gigi.

“Kak Sya buat apa dalam gelap ni? Lampu pun tak bukak. Nasib baik Iq tak ketuk Kak Sya dengan Kayu hoki ni.” Faiq menayang kayu hoki yang berada di tangannya. Dia yang sedang tidur tadi, terus terjaga apabila terdengar bunyi di bawah. Sebaik sahaja sampai di bawah bersama kayu hoki, dia terlihat ada cahaya di balik dapur. Perlahan-lahan kaki dihayun ke dapur. Kayu hokinya sudah sedia diangkat untuk memukul orang yang disangkanya pencuri. Sebaik sahaja lampu dapur dihidupkan, dia tidak jadi untuk menghayun kayu hoki.

“Akak nak minum airlah,” jawab Hasya sambil menayang gelas yang telah kosong. Dia melangkah ke sinki untuk membersihkan gelas yang telah digunakan tadi.

“Tupperware apa tu?” soal Faiq. Anak matanya tertunak pada tupperware di lantai.

Hasya berpaling. Dia tercengang melihat tupperware jiran sebelah yang elok terbaring di atas lantai. Dia pantas mendapatkan tupperware itu lalu disorokkan di belakang badan. Fuhh, nasib baik kek dah habis. “Tak ada apa-apalah. Iq pergilah tidur, esok nak bangun sahur,” halau Hasya. Lagi cepat Faiq berlalu dari dapur, lagi cepat dia dapat mencuci tupperware dan masuk tidur. Mata dia pun sudah mula memberat.

“Yang Kak Sya kalut sangat ni kenapa? Macam ada something aje… Mintak sini tupperware tu?” Faiq menghampiri Hasya.

“Janganlah Iq!” jerit Hasya. Pergelutan mula berlaku. Faiq cuba merampas tupperware yang disorok Hasya di belakang badan, manakala Hasya pula menolak-nolak badan Faiq. Suasana di dapur menjadi sedikit riuh dengan suara mereka.

“Astaghfirullahalazim…. Faiq Adhwa! Aimy Hasya! Apa yang kamu berdua memekak tengah-tengah malam buta ni hah?! Tak tahu ke orang lain tengah tidur sekarang?!”

Pergelutan terhenti. Faiq dan Hasya memalingkan muka ke arah laluan ke masuk dapur. Mata mereka berdua terbeliak. “Mak!! Nenek kebayan!!” jerit mereka serentak lalu berpelukan sesama sendiri. Tupperware yang beria-ia dipertahankan Hasya tadi, terlepas ke lantai. Darjah ketakutan yang melebihi darjah keberanian membuatkan Hasya dan Faiq terlupa tentang pergelutan mereka. Mata dipejam rapat, tubuh mereka pula menggeletar ketakutan.

“Banyaklah kamu punya nenek kebayan! Ingat tua sangat ke mak ni, sampai dicop nenek kebayan?!” Puan Salmi mencekak pinggang.

Serentak mereka membuka mata lalu perlahan-lahan meneliti ke arah susuk tubuh yang di sangka nenek kebayan. Kemudian mereka memandang sesama sendiri. Dengan pantas mereka melepaskan pelukan apabila menyedari keadaan mereka.

“Mak rupanya… Ingatkan nenek kebayan tadi. He…he…he…” Hasya tergelak besar sambil menggaru kepala yang tidak gatal.

Faiq menyiku lengan Hasya apabila melihat perubahan pada wajah emaknya.

“Ada rupa nenek kebayan ke mak ni?” Puan Salmi menghampiri Hasya dan Faiq sambil menjegilkan matanya.

“Entah Kak Sya ni. Ada ke cakap mak kita yang comel lote ni macam nenek kebayan… jahat betul Kak Sya ni, kan mak?” Faiq mengubah posisi ke belakang Puan Salmi. Dagunya dilabuhkan ke bahu Puan Salmi.

“Eleh, tadi bukan kau pun cakap mak ni nenek kebayan ke?” Hasya memulas telinga Faiq.

“Aduh! Mak, tolong!!” jerit Faiq.

“Sudah… sudah! Kamu berdua ni kan, dari kecik sampai dah boleh jadi mak dan bapak orang tak habis-habis dengan perangai macam kanak-kanak Ribena. Kalau satu hari tak bergaduh tak boleh ke?!” Puan Salmi mencekak pinggangnya semula. Kusut kepalanya memikirkan perangai anak-anaknya itu.

“Kita orang gaduh-gaduh manja aje mak,” jawab Hasya sambil tersengih.

“What?! Gaduh-gaduh manja?! Pulas telinga orang kuat-kuat, cubit sana, cubit sini tu gaduh-gaduh manjalah ya? Huh, ingat tak sakit ke?” Faiq menampar kuat lengan Hasya.

Hasya menjegilkan mata sambil tangan kiri menggosok perlahan lengannya yang terasa perit.

“Apa yang kamu berdua buat kat dapur tengah-tengah malam buta ni?” Puan Salmi kembali ke topik asalnya. Dia mengikat rambutnya yang mengerbang dengan getah dipergelangan tangan. Mungkin keadaan rambutnya yang mengerbang dan sudah beruban ini menyebabkan anak-anaknya menyangka dia nenek kebayan. Dia tersenyum di dalam hati.

“Tupperware!!” jerit Faiq apabila dia mula teringat kembali pergelutan tadi.

Hasya terkejut apabila melihat tangannya kosong. Dia berpaling mahu mengambil tupperware itu, namun Faiq lebih pantas. Mukanya sudah memerah apabila melihat Faiq membelek-belek tupperware itu.

“Tu bukan jiran sebelah punya ke?” soal Puan Salmi pelik.

“Uwarrghh… mengantuknya. Sya masuk tidur dululah mak, ya?” Hasya berpura-pura menguap. Dia pantas berlalu meninggalkan perkarangan dapur.

“Mana isi dalam tupperware ni?” soal Faiq pelik.

Langkah Hasya terhenti. Bibir bawah digigit perlahan. Satu… dua… tiga… cabut!! Dia berlari pantas mendaki tangga.

“Kak Sya!”

Panggilan Faiq tidak dihiraukan. Dia meluru masuk ke dalam biliknya.

“Dia dah makanlah tu. Dahlah, Iq cuci tupperware tu, mak nak masuk tidur. Nanti jangan lupa tutup lampu dapur ni, tau?” arah Puan Salmi. Dia melangkah keluar dari ruang dapur, meninggalkan Faiq keseorangan.

Faiq mengeluh. Dia melangkah ke sinki lalu membersihkan tupperware itu. “Tadi beria-ia kata tak sedaplah, pahitlah, tekak tak boleh terimalah… tengok-tengok licin jugak dia mencekik,” bebel Faiq.

*****

“ANGKAT elok-elok, ya? Letak aje kat depan tu,” arah Zafira kepada pekerja yang sedang memunggah perabot yang baru dibelinya tadi. Sambil memantau pekerja itu melakukan kerja, matanya sempat menjeling ke rumah jiran sebelah. Dari ekor mata, dia ternampak sepasang mata yang sedang mengintai di balik tingkap. Dia tersenyum sendirian.

“Eh… eh… baik-baik turunkan almari ni, nanti pecah pulak dia. Almari baru ni!” Sengaja Zafira menguatkan suaranya. Zafira menggosok perlahan permukaan almari pinggan mangkuk itu. Sedang dia leka dengan almari itu, sebuah kereta Myvi berhenti betul-betul di hadapan pagar rumahnya. Dia yang kenal benar dengan pemilik kenderaan itu, hanya memerhatikan sahaja adiknya, Afina Syakira turun dari bahagian penumpang.

Faiq yang memandu, terus memandu masuk ke garaj rumahnya.

“Eh, Kak Fira dah beli dulu, ke? Kata nak tunggu Fina balik?” Afina menyoal apabila melihat sebuah lori tersadai di garaj rumahnya.

“Akak geram sangatlah tengok barang-barang kat situ semua cantik-cantik. Nak tunggu Fina, terasa macam lambat aje Fina nak sampai rumah. Jadi, akak belilah dulu. Lepas ni kita susun semua perabot tu, ya?” ajak Zafira.

“Iyalah… kan kita dah janji nak kemas rumah sama-sama…”

“Wah, perabot baru, nampak… raya sakanlah Kak Fira tahun ni, ya?” Faiq yang baru keluar dari perut kereta, bersidai di tembok yang memisahkan rumah mereka. Tangannya dilekapkan pada tembok itu.

“Rayakan dah nak dekat, kenalah tukar baru!” Zafira berkata kuat sambil mulutnya terjuih pada tingkap di rumah Faiq. Dia ketawa kuat apabila langsir rumah Faiq ditutup kasar. Dia tahu Hasya bengang.

Afina menyiku lengan Zafira. “Kak Fira… cakap tu slowlah sikit!” tegurnya. Dia tidak suka dengan perangai Zafira yang suka menunjuk-nunjuk, terutama pada Hasya.

“Ni mulut akak, kan? Suka hati akaklah nak cakap apa pun!” Zafira menjeling tajam ke wajah Afina. Tidak berpuas hati dengan teguran itu.

“Memanglah tu mulut akak… tapi kalau jiran lain dengar, tak ke dia orang cop akak ni berlagak? Tak elok tau, menunjuk-nunjuk ni,” nasihatnya.

“Ah, lantak dia oranglah nak dengki ke apa ke, yang penting akak tak kacau hidup dia orang, kan Iq?” Dia mengalihkan wajah ke arah Faiq sambil melemparkan senyuman.

“Erk… Iya… iya…” terangguk-angguk kepala Faiq, menyokong kata-kata Zafira.

“Iq, kejap lagi boleh tak tolong akak kemas rumah?” pinta Zafira. Dia tahu jika hanya dia berdua sahaja tidak mampu untuk mengangkat almari yang berat itu. Mujurlah hari ini hari sabtu, Faiq bekerja separuh hari. Dapatlah dia meminta pertolongan lelaki itu.

“Kakak… Iq kan baru aje balik kerja. Kita berdua aje sudahlah… tak perlu nak menyusahkan orang lain,” bantah Afina.

“Kau larat ke nak angkat katil dengan almari tu bawak masuk bilik? Cuba kau tengok badan akak dengan kau, kecikkan? Manalah larat nak angkat semua tu… lainlah Iq ni, dia lelaki. Kalau kita bertiga yang angkat, barulah ringan sikit kerja,” ujar Zafira tidak mahu mengalah.

“Tukang angkut tu kan ada… suruhlah dia orang yang letak dalam bilik. Senang sikit kerja kita,” balas Afina. Dahinya dikerutkan.

“Kalau biar dia orang yang letak, silap-silap ada yang cacat nanti. Akak tak suka barang yang akak beli cacat. Iq boleh tolong, kan?” Dia menyoal Faiq kembali.

Faiq memandang muka Afina dan Zafira silih berganti. Afina memberi isyarat mata agar dia tidak bersetuju dengan kehendak kakaknya, manakala Zafira pula membuat muka kasihan. “Mmm… bolehlah kak, tapi Iq nak masuk mandi dulu. Nanti Iq datang rumah kakak, ya?” Faiq memberi persetujuan.

Afina mengetap gigi menahan geram, manakala Zafira mempamerkan wajah ceria kerana berjaya memujuk Faiq.
“Datang tau… akak masuk dalam dululah, nak pantau dia orang buat kerja.” Zafira meminta diri lalu melangkah masuk ke rumah.

“Kenapa awak setuju?” soal Afina tidak puas hati.

“Apa salahnya tolong bakal kakak ipar? Kalau saya tak tolong, buatnya dia reject saya jadi adik ipar dia, macam mana?” jelas Faiq.

“Awak tak tahu Kak Fira tu macam mana! Lantak awaklah, rajin sangat, kan? Tanggunglah sendiri nanti!” Afina melangkah masuk ke rumah, meninggalkan Faiq yang tercengang.
*****
SETELAH bersiap ala kadar, Faiq menuruni tangga untuk ke rumah sebelah.

“Kau nak pergi mana tu?” soal Hasya yang sedang membaca surat khabar di ruang tamu.

Langkah Faiq yang sudah hampir di pintu keluar terhenti. Dia berpaling memandang wajah Hasya yang terlindung di balik surat khabar yang dibacanya. “Kenapa Kak Sya tanya? Tak pernah-pernah pulak akak rajinkan mulut bertanya mana Iq nak pergi, sebelum ni?” Faiq pelik.

“Saja aje tanya. Tak boleh ke?” Hasya melipat surat khabar lalu diletakkan di atas pahanya.

“Iq nak pergi rumah sebelah sekejap, nak tolong kemas rumah. Okeylah, Iq pergi dulu,” ujar Faiq. Dia mula memulas tombol pintu, bersedia untuk keluar.

“Amboi, rajin betul kau tolong jiran sebelah, ya? Maklumlah, girlfriend kau orang sebelah, kenalah tunjuk rajin, iya tak? Rumah kita pulak bila kau nak tolong kemas?” Hasya mengangkat keningnya.

Faiq berpaling kembali. “Rumah kita kan belum nak dikemaskan lagi… kalau dah nak kemas, Iq tolonglah…” Usai berkata-kata, Faiq melangkah keluar lalu menuju ke rumah sebelah. “Assalamualaikum…” Faiq memberi salam di luar rumah.

“Waalaikumusalam, masuklah,” ajak Zafira.

Faiq melangkah masuk. Terlopong mulutnya melihat almari dua pintu bergelonsor, almari pinggan mangkuk, rangka katil bersaiz king , sofa berbentuk L dan meja makan yang elok berlonggok di ruang tamu. Mak aihh… banyak betul barang yang nak kena angkat ni… boleh patah pinggang aku! gumam Faiq dalam hati. “Wow, banyaknya barang! Bila kita nak mula ni? Iq dah tak sabar nak berkemas ni,” ujar Faiq. Lain yang dikatakan di hati, lain pula yang keluar dari mulutnya.

“Nak mula sekarang pun boleh! Fina, jom kita mula,” ajak Zafira.

Afina yang sedang menonton televisyen, mencapai alat kawalan jauh untuk menutup televisyen. Kemudian mereka bertiga mula mengangkat rangka katil bersaiz king untuk dimuatkan di bilik utama. Selepas meletakkan rangka katil, Zafira melangkah sepuluh langkah ke belakang untuk melihat kedudukan katil itu. Kemudian dia menggeleng kepala. “Cuba ubah kat sana pulak,” arah Zafira sambil jari telunjuknya menunding ke arah berhampiran pintu.

Terbuntang mata Faiq mendengarnya. Tangannya mengesat peluh di dahi kemudian dia memandang wajah Afina yang tersenyum mengejek kepadanya. Kini barulah dia tahu mengapa Afina berkeras mambangkang keras permintaan Zafira.

“Awak suka sangat menolong, kan? Cepatlah angkat,” kata Afina yang sudah bersedia untuk mengangkat rangka katil itu kembali.

Faiq menarik nafas beberapa kali sebelum mengangkat rangka katil yang berat itu.

Zafira pula hanya memerhati kerja Faiq dan adiknya.

Selesai meletakkan katil itu di tempat yang dipinta Zafira, Faiq merenggangkan otot-otot badannya yang terasa sengal. Berdetup-detap bunyinya.

“Nampak macam tak kenalah pulak…” Zafira bersuara.

Faiq yang baru ingin meletupkan jari-jemarinya, terbantut mendengar kata-kata Zafira yang masih tidak berpuas hati dengan kedudukan katil itu.

“Cuba alihkan kat tepi tingkap pulak,” arahnya lagi sambil memeluk tubuh.

Faiq sudah mengetap gigi menahan geram. Macam ni, bila kerja nak siap? rungutnya dalam hati. “Baiklah Kak Fira…” Dia melemparkan senyuman tidak ikhlas. Selesai meletakkan katil di tepi tingkap, Faiq duduk bersila di lantai untuk menghilangkan lelah.

“Angkat baliklah, letak kat dinding hujung sana pulak,” arah Zafira lagi. Tangannya sudah di bawa ke kening.

Allah… cerewet betullah kakak ipar to be aku ni! Rehatlah dulu Kak Fira oi!! Aku dah penat dah ni, rungutnya lagi dalam hati.

“Kak, rehat sekejap boleh tak?” Afina bersuara apabila melihat Faiq sudah bersandar kepenatan.

Faiq tersenyum lega mendengar permintaan Afina.

“Selagi tak siap, selagi tu tak boleh rehat,” bantah Zafira.

Terus mati senyuman di wajah Faiq. Dia memandang wajah Afina, meminta simpati.

“Rehatlah kejap kak, Iq dah penat tu,” kata Afina lagi.

Zafira memandang Faiq yang membuat muka keletihan. “Kita habiskan dulu kerja, baru boleh rehat, ya Iq?” Dia memang tidak suka menangguh kerja. Prinsipnya, selagi tidak selesai kerja, selagi tu dia tidak akan berhenti.

“Erk… Iya… iya…” Tergagap-gagap dia bersuara.

“Akak rasa dah okeylah ni. Jom kita angkat almari pakaian pulak,” ajak Zafira.

Glurp! Almari pulak nak kena angkat! Sah… sah patah pinggang aku! Padan muka aku, nak tunjuk rajin sangat, desis hatinya.

“Kan elok akak suruh aje pekerja tadi angkat almari masuk bilik. Kan dah menyusahkan, nak kena angkat naik tangga lagi. Berat tau almari tu.” Afina menggeleng kepala.

“Kan akak dah kata tadi kalau pekerja tu yang angkat, takut tercalar sana sini. Kalau kita yang angkat, barulah akak rasa puas hati sikit. Lagipun, kalau orang tu yang angkat masuk bilik, kita akan tetap ubah kedudukan dia, kan? Sama aje! Kau pun tahukan perangai akak macam mana?” Zafira tidak mahu kalah. “So, tutup mulut dan teruskan kerja. Penat belakang kira. Siap kerja baru boleh rehat! Berpeluh ni pun baik untuk kesihatan, tau!” ujar Zafira lagi.

Faiq mula bangkit, menggeliat semahunya sebelum mengekori Afina dan Zafira turun ke bawah untuk mengangkat almari pakaian.

*****

FAIQ merebahkan dirinya di atas paha Puan Salmi yang sedang menonton televisyen di ruang tamu.

“Mak…” Melirik manja suaranya. Tangan kiri emaknya ditarik lalu diletakkan di atas badannya.

“Kenapa ni?” soal Puan Salmi apabila melihat muka Faiq berkerut.

“Sakit belakang,” adunya. “Mak tuamkan belakang Iq dengan tunku, boleh?” pintanya manja.

“Bangkit, mak nak pergi bakar batu tunku kat dapur.” Puan Salmi menolak sedikit kepala Faiq untuk berlalu ke dapur.

Faiq akur. Dia duduk menyandar pada sofa. Belakangnya terasa sengal selepas menolong jiran sebelah mengemas rumah.

5 minit kemudian Puan Salmi muncul dengan batu tunku panas yang dibalut dengan kain.

Faiq meniarapkan badannya di sofa untuk membiarkan Puan Salmi menuam belakangnya. Dia memejamkan matanya merasai kehangatan batu tunku itu. Makin lama, matanya semakin tertutup.

*****

PAP!!!

Faiq terjaga apabila seseorang memukul lengannya. Dia mengangkat kepala untuk melihat gerangan yang mengacaunya tidur. “Kak Sya ni kenapa? Kalau tak kacau orang, tak boleh ke?” Dia membaringkan kepalanya kembali. “Mak, tuam kat sini, mak,” pintanya sambil tangan menunjuk ke pinggang. “Mak?” panggilnya lagi apabila tiada reaksi daripada Puan Salmi. Dia memaling kepalanya. “Eh, mana pulak mak ni?” bisik Faiq perlahan.

“Mak dah masuk tidur. Mak tengok kau lena sangat, mak malaslah nak kejut. Tulah nak tolong sangat bakal kakak ipar kau tu berkemas rumah. Dah sakit belakang, mulalah mengadu itu ini.”

“Bisinglah Kak Sya ni!” Faiq mula bangkit mahu tidur di biliknya.

“Esok tolong akak kemas rumah pulak!” Hasya bersuara.

Langkah Faiq terhenti di tangga tengah. Dia berpaling ke belakang. “Kemas hari lain ajelah, banyak masa lagi, kan?” bantah Faiq. Baru hari ini belakangnya sakit, kakaknya pula mahu menambah sakit di badannya.

“Oh, kalau rumah sebelah laju aje kau ni. Kalau rumah sendiri bukan main liat lagi! Akak tak kira, esok jugak akak nak kemas rumah. Kau temankan akak beli barang esok!” putusnya.

“Tak berhati perut betullah Kak Sya ni! Belakang Iq ni sakit! Dahlah tadi angkat berat-berat. Akak ni pulak dari dua tahun lepas asyik nak bersaing aje dengan Kak Fira tu. Bukannya boleh dapat hadiah rumah tercantik pun kak…” Faiq mengeluh.

“Sebab akak berhati perutlah akak ajak kau teman akak esok. Akak bukannya nak beli barang macam Fira tu, almarilah, katillah… akak ni kakak yang baik punya tau! Kau cuma tolong temankan aje, yang lain akak kemas sendiri dengan mak,” terang Hasya.

“Iyalah… iyalah…” Faiq mengalah. Kemudian dia melangkah semula anak tangga untuk ke biliknya.
Hasya tersenyum senang hati. Giliran aku pulak esok! detik hatinya.

*****

“MASUK… masuk… boleh ke belakang lagi ni. Masuk, jangan segan-segan!” Kuat suara Hasya menyuruh lori yang membawa perabot yang baru dibelinya, masuk ke perkarangan rumah. Suaranya memang sengaja dikuatkan untuk membalas perbuatan Zafira.

“Uhuk… uhuk… uhuk… uhuk…”

Hasya memandang ke laman rumah sebelah apabila terdengar bunyi orang terbatuk yang sangat teruk. Dia lihat Zafira sedang bersenam di laman rumahnya. Dia tahu itu hanya taktik Zafira untuk melihat apa yang dibelinya.

“Hai Cik Fira, batuk ke?” Hasya sengaja menegur. Suaranya itu kedengaran sinis.

“Tak ada la Cik Sya, sakit tekak aje.” Zafira melemparkan senyuman sinis.

“Sakit tekak ke, sakit hati? Bahaya tau sakit hati ni, baik Cik Fira cepat pergi jumpa doktor. Nanti lingkup, tak dapat nak tengok Fina nikah!” Pedas sekali kata-kata yang dituturkan Hasya. Dia kemudiannya ketawa besar.

Faiq sudah menyiku lengan Hasya. Dia tidak suka apa yang kakaknya katakan tadi.

“Engkau ni kenapa mulut macam longkang hah?! Apa yang kau tak puas hati dengan aku ni?!” Zafira mendekati tembok yang memisahkan rumah mereka. Matanya tajam memandang Hasya yang dirasakan seperti semut kecil yang ingin dipijak sampai mati.

“Mulut aku, suka hati akulah! Yang kau nak melenting ni kenapa?”

“Huh! Peniru! Orang beli perabot baru, dia pun nak beli!”

“Siapa tiru kau ni? Aku dah lama rancang nak beli perabot baru, tau! Kau ingat kau sorang aje ke yang boleh beli perabot baru, cantikkan rumah? Aku pun bolehlah! Kau tak payah nak bising-bising, aku bukan beli guna duit kau pun!” Hasya mula berangin apabila dia dikatakan peniru. Dia masih ingat lagi dua tahun lepas, apabila dia mengecat rumah, Zafira turut meniru. Apabila dia beli televisyen baru untuk diletakkan di biliknya, keesokkannya Zafira turut meniru.

“Kak Sya, sudahlah tu… tak elok bergaduh, orang tengok tu,” pujuk Faiq. Perkarangan rumahnya mula dipenuhi jiran-jiran. Pekerja yang mengangkat perabot juga turut menyaksikan adengan itu.

“Kau diam, jangan nak masuk campur!” Hasya memarahi Faiq. Pandangannya dialihkan pula pada pekerja yang mengangkut perabot. “Apa tengok-tengok?! Buat kerja tu, jangan nak makan gaji buta aje?” marahnya.

Kelam-kabut mereka meneruskan kerja. “Macam ini punya orang pun ada ka?” bisik salah seorang pekerja.

“Memang kau peniru pun! Semalam aku beli perabot, hari ni kau pulak yang beli!”

“Hey perempuan! Jaga sikit mulut kau! Kalau jiran lain beli perabot hari ni, maknanya dia pun tiru kaulah, ya?! Perasan betul kau ni, ya?” Hasya mencekak pinggang.

Faiq mengeluarkan telefon bimbitnya lalu menghubungi Afina. “Hesy, mana pulaklah Fina pergi ni?” Dia mengeluh apabila panggilannya tidak bersambut. Sekali lagi dia mencuba. “Kenapa lambat sangat angkat?” soal Faiq sebaik sahaja panggilannya disambut Afina.

“Fina kat dalam toilet tadi. Kenapa ni?” soalnya. Telinganya menangkap suara orang sedang bergaduh di luar tingkap.

“Cepat turun, Kak Fira dengan Kak Sya bergaduh!” suara Faiq cemas.

“Hah?!” Afina berlari ke tingkap. “Okey… okey… Fina turun sekarang!” Afina bergegas menuruni tangga.

“Kalau orang lain yang tukar perabot aku tak kisah, tapi kalau kau, memang aku tak suka! Dasar peniru!”

Cuba kau cakap lagi sekali?!” Hasya sudah mendengus marah.

“Dasar peniru!” ulang Zafira lagi.

“Cakap lagi sekali?!” Hasya sudah meletup-letupkan jari-jemarinya.

“Dasar peniru! Peniru! Peniru!” ulang Zafira kuat.

“Kau ni memang nak kena!” Hasya menyinsingkan lengan bajunya lalu mula melangkah ke pagar.

Faiq bertindak menahan Hasya. Pergelangan Hasya dipegang kuat.

“Eii lepaslah!” Hasya memukul memukul tangan Faiq.

Faiq masih tidak melepaskan pegangan. Semakin kuat pergelangan tangan kakaknya dicengkam.

“Peniru! Peniru! Peniru!” Zafira sengaja menaikkan kemarahan Hasya.

“Jom kita masuk kak!” Afina yang baru muncul di sebelah Zafira, menarik bahu kakaknya. Dengan sekuat tenaga dia cuba mengheret kakaknya itu.

“Lepaslah! Aku nak tengok, apa yang perempuan ni boleh buat.” Zafira menolak tangan Afina yang berada di bahunya. Kemudian dia menghampiri tembok itu semula sambil berpeluk tubuh. Dia melemparkan senyuman sinis kepada Hasya. Keningnya sengaja diangkat berkali-kali.

“Akak, orang tengok tu, malulah sikit!” Afina bersuara geram dengan kedegilannya. “Jom masuk!” Afina menarik kembali bahu Zafira.

“Apa yang kecoh-kecoh ni?” tanya Puan Salmi yang baru sahaja pulang dari kedai. Jiran-jiran yang berkerumun di pagar rumahnya memberi laluan kepadanya. “Astaghfirullahalazim…” Puan Salmi mengucap melihat Hasya yang meronta minta dilepaskan.

“Mak, cepat tolong!” panggil Faiq apabila melihat kelibat emaknya di pintu pagar.

Puan Salmi bergegas mendapatkan kedua orang anaknya itu.

“Lepaskan akulah Iq! Aku nak kerjakan perempuan mulut lancang tu!” Hasya menyiku kuat rusuk Faiq yang menghalangnya.

“Aduh!” jerit Faiq. Pegangannya terlepas.

Pang!!!

Puan Salmi menampar pipi Hasya.

Hasya tergamam.

“Apa nak jadilah dengan kamu ni Aimy Hasya?! Kenapa perlu bergaduh dengan jiran? Tak boleh ke berbaik-baik?” marah Puan Salmi. Dia malu dengan perbuatan Hasya. Dia malu apabila semua jiran berkerumun di rumahnya semata-mata untuk melihat pertengkaran Hasya dan Zafira.

“Kalau bukan perempuan tu yang mulakan dulu, takkan jadi macam nilah mak,” Hasya mempertahankan diri.

“Ewah…. Sesedap mulut kau aje nak tuduh aku! Bukan ke kau yang mulakan dulu? Ke, kau nak buat-buat hilang ingatan?” Zafira tidak berpuas hati apabila dituduh.

“Engkau yang cakap aku peniru tadi, kan?!” Hati Hasya kembali panas.
“Aimy Hasya! Pergi masuk rumah sekarang!” arah Puan Salmi sambil menundingkan ibu jarinya ke arah pintu masuk. Mukanya merah menahan marah.

“Tapi mak…”

“Masuk mak kata!” tengking Puan Salmi.

Hasya menjeling tajam Zafira yang tersenyum sinis. Kemudian dia melangkah masuk ke rumah. Kakinya dihentak kuat tanda protes.

Puan Salmi mengeluh kuat lalu turut melangkah masuk ke rumah.

“Maaf ya semua, sila teruskan kerja,” pinta Faiq kepada pekerja yang mengangkut perabot.

Semua pekerja kembali meneruskan kerja.

Kemudian dia melangkah pula menghampiri pagar. “Mak cik-mak cik semua, tayangan percuma dah tamat, silalah balik ke rumah masing-masing, ya?”

Giliran jiran-jirannya pula meninggalkan perkarangan rumahnya.

Faiq menoleh pula ke arah Afina dan Zafira yang masih berdiri. “Sorry, ya Kak Fira?” Faiq memohon maaf bagi pihak Hasya.

“Dahlah kak, jom masuk,” ajak Afina.

Kali ini Zafira akur. Dia mengikut adiknya masuk ke rumah.

“Encik, barang sudah siap dipunggah. Kami pergi dulu, ya?” pinta salah seorang pekerja.

Faiq menoleh ke arah pekerja itu. “Iyalah, terima kasih, ya?”

Perlahan-lahan lori itu mengundur dari perkarangan rumahnya. Sebaik sahaja lori itu beredar, Faiq menutup pintu pagar. Kemudian dia melangkah masuk ke rumah. “Kak Sya mana, mak?” tanyanya apabila tidak terlihat kelibat kakaknya di ruang tamu.

“Ada kat dalam bilik tu. Merajuklah tu,” jawab Puan Salmi sambil membelek-belek sofa baru.

“Habis tu, siapa yang nak mengecat rumah ni?”

“Kamulah…”

“Mana boleh macam tu. Semalam cakap Iq cuma tolong temankan beli barang aje. Ni tak boleh jadi ni!” Faiq mendaki tangga untuk ke bilik Hasya. “Kak Sya…. oh Kak Sya,” panggilnya sebaik sahaja sampai di hadapan bilik Hasya.

“Cepatlah kemas kat bawah tu oiii!” jeritnya diikuti dengan ketukan pintu.

“Tak ada mood nak buat. Kau ajelah mengecat kat bawah tu!” jerit Hasya dari dalam bilik.

“Akak ni mungkir janjilah! Semalam cakap lain, hari ni suruh buat lain pulak!” Faiq tidak berpuas hati.

Pintu bilik dibuka kasar oleh Hasya. Matanya tajam merenung wajah Faiq. “Semalam boleh pulak kau tolong perempuan tu berkemas, kan? Kalau kau tak nak cat, kau buang ajelah semua barang-barang tu!” Hasya menghempas pintu bilik.

“Apa pulak nak buang? Membazir aje, bukannya murah!”

“Kalau dah tahu membazir, kau ajelah yang kemas!” jeritnya dari dalam bilik.

“Hai… Apalah nasib aku dapat kakak macam ni,” keluhnya lalu menuruni tangga.

*****

HASYA meneliti ruang tamu rumahnya yang sudah dicat cantik dengan warna krim. Semasa berbuka semalam dan bersahur tadi, dia hanya memandang sepintas lalu sahaja. “Hmm… cantik jugak warna cat yang aku pilih ni,” pujinya. Susunan sofa juga ditilik, kemudian dia membetulkan susunan sofa yang dirasakan tidak sesuai.

“La… tak pergi kerja lagi ke? Dah pukul berapa dah ni, nanti lewat pulak,” tegur Puan Salmi yang sedang menuruni tangga.

“Kejaplah mak, nak alihkan sofa ni dulu.”

“Sofa tu nanti-nanti pun boleh betulkan, bukannya lari pun. Dah, pergi kerja.”

Hasya berhenti mengheret sofa. Beg tangan yang diletak pada meja kopi, dicapai lalu melangkah ke luar rumah. Enjin kereta dihidupkan lalu dia mendapatkan Puan Salmi yang sedang berdiri di hadapan pintu. Tangan dihulur untuk bersalam, meminta restu untuk mencari rezeki. Kemudian dia melangkah semula ke kereta.

Pin… pin… pin… pin… pin…

Baru sahaja dia ingin masuk ke perut kereta, kedengaran bunyi hon di luar rumah. Dia menoleh untuk melihat gerangan yang membuat pencemaran bunyi. Wajahnya berubah kelat apabila terlihat Zafira melambai dengan penuh berlagak dari dalam kereta BMW yang dipandu oleh seorang lelaki. “Huh, berlagak!” cemuhnya.

“Biarlah dia Sya, tak usah nak cari gaduh macam semalam. Bukannya dapat hadiah, dapat malu ada la,” nasihat Puan Salmi.

“Sya pergi dululah mak, malas nak rosakkan mood pagi ni. Dah elok hati orang sejuk sikit, ada aje yang nak mengacau!” Hasya menutup pintu kereta lalu mengundurkan keretanya untuk keluar dari pintu pagar.

*****

PAGI ahad itu Hasya mencuci kereta Myvinya di halaman rumah manakala Puan Salmi pula sibuk menambah tanah pada pokok yang ditanamnya.

“Baik-baik, ya cuci kereta tu, jangan kau siram mak pulak,” kata Puan Salmi yang sedang bertinggung di hadapan pasu bunga yang terletak bersebelahan kereta Hasya.

“Mak, tersiram!” Hasya sengaja mengacah Puan Salmi. Getah yang tidak dibuka paipnya sengaja disuakan di hadapannya.

Puan Salmi sudah terlompat untuk mengelak air dari terkena padanya. Dia berdiri lalu mencekak pinggang apabila mengetahui dirinya telah dipermainkan. “Kamu ni Sya, jahat tau! Mak siram kamu dengan tanah ni, baru tahu,” ugut Puan Salmi.

Hasya tergelak kuat melihat telatah emaknya tadi. “Ala mak ni, nak bergurau pun tak boleh.” Hasya menyabun badan kereta Myvi manakala Puan Salmi melakukan kerjanya semula.

Sedang Hasya leka membilas keretanya, kereta Zafira masuk ke perkarangan rumah. Turun seorang lelaki yang memakai T-shirt Polo berwarna putih di bahagian penumpang. Lelaki itu menanggalkan cermin mata hitamnya lalu di sangkutkan di baju. Dia mula memerhati sekeliling rumah. Zafira juga turut keluar di bahagian pemandu lalu beredar ke bonet untuk mengeluarkan bagasi.

Terlopong mulut Hasya melihat kemacoan lelaki itu. Dalam dia leka menilik wajah lelaki itu, getah yang dipegang untuk membilas kereta sudah tersasar pada tubuh emaknya. Habis basah lencun pakaian Puan Salmi.

“Oh mak kau hujan!” latah Puan Salmi. Dia mendongak ke atas. Tahulah dia yang air itu bukan datang dari langit tapi dari muncung getah yang dipegang Hasya. Dia mula bangkit, sudah bersedia untuk bertempik. “Hasya, apa yang kamu dah buat ni?!” sergah Puan Salmi.

Dek kerana terkejut mendengar suara Puan Salmi, getah yang dipegangnya terlepas ke tanah. Mulutnya yang ternganga dikatup semula. Wajahnya merona merah apabila lelaki maco itu turut merenung ke arahnya. Dia malu apabila diherdik di hadapan lelaki itu. Dia menundukkan wajahnya ke bawah. Menyembunyikan wajahnya daripada dilihat.

Zafira mencebikkan bibirnya tanda meluat melihat Hasya.

“Apa yang kamu tunduk-tunduk tu? Selalunya ada aje modal kamu nak menjawab. Hari ni menikus pulak,” ujar Puan Salmi. Dia hairan melihat kelakuan Hasya.

“Pantang tengok lelaki handsome, macam nilah mak cik…” Zafira bersuara.

Hasya mengetap gigi menahan geram. Kepalanya diangkat kemudian ditundukkan kembali apabila lelaki itu masih memandangnya.

Puan Salmi yang tidak menyedari kewujudan Zafira dan lelaki itu, mula berpaling. “Eh, siapa ni?” soal Puan Salmi kepada Zafira.

Hasya memasang telinganya untuk mendengar. Tangannya sengaja mencapai span untuk menyabun keretanya yang sudah sedia berkilat.

“Mak cik, kenalkan ini abang sulung saya, Aisy Iskandar. Abang, yang ni Mak Cik Salmi, jiran sebelah rumah kita.” Zafira memperkenalkan Iskandar kepada Puan Salmi.

“Apa khabar mak cik?” Iskandar beramah mesra.

“Khabar baik,” jawab Puan Salmi sambil melemparkan senyuman.

“Yang itu pula…” kata-kata Zafira terhenti apabila ingin memperkenalkan Hasya.

Hasya mengangkat mukanya bersedia untuk diperkenalkan. Wajahnya berseri-seri memandang Iskandar. Senyuman paling manis dilemparkan.

“Tak payah kenallah, tak penting pun,” sambung Zafira selamba.

Berubah wajah Hasya. Dia menjeling tajam ke wajah Zafira.

Puan Salmi hanya menggeleng. Dia malas mahu masuk campur. “Mak cik tak pernah nampak pun abang Fira ni sebelum ni?” Puan Salmi mula menyoal.

“Abang Is ni kerja kat luar negara… dah lima tahun dia bekerja kat sana. Hari ni dia akan menetap terus kat Malaysia, dah tak nak tinggal kat London lagi katanya,” Zafira mula bercerita.

“Iskandar hanya tersenyum. Matanya sempat melirik pada wajah Hasya.

“Okeylah mak cik, kami masuk dulu, ya? Abang Is ni pun dah penat duduk berjam-jam dalam flight,” pinta Zafira lalu melangkah ke pintu rumahnya.

Puan Salmi menghadap Hasya yang sedang leka memandang Iskandar berjalan masuk ke rumah. “Amboi, mata tu tak berkelip tengok anak teruna orang,” tegur Puan Salmi.

Hasya menundukkan kepalanya apabila Iskandar berpaling dan melemparkan senyuman kepadanya.

“Apa yang tersipu-sipu lagi tu? Cepat basuh kereta. Habis basah mak disiramnya.” Puan Salmi melangkah ke rumah untuk menukar pakaian.

Hasya tersenyum sendirian sambil membilas keretanya. Hatinya menyanyi riang terbayangkan senyuman Iskandar.

*****

SELEPAS berbuka, Iskandar berehat di ruang tamu diikuti Afina. Zafira pula leka mengemas di dapur.

“Siapa nama anak perempuan Mak Cik Salmi?” soal Iskandar ingin tahu. Sejak terpandang anak perempuan Puan Salmi yang tersipu-sipu, hatinya yang selama ini telah tertutup, terbuka dengan luasnya. Sudah lima tahun dia menetap di London untuk mengubati hatinya yang hancur apabila tunang yang amat dicintainya itu berlaku curang di belakangnya. Semenjak itu hatinya tertutup untuk menerima cinta.

“Aimy Hasya. Kenapa Abang Is?” soalnya pelik.

“Aimy Hasya? Cantik nama dia. Kenapa Abang tengok Hasya dengan Fira macam bergaduh aje?” Iskandar mula mengorek rahsia. Memang dia berasa pelik apabila Zafira tidak mahu memperkenalkan Hasya kepadanya tadi. Cara cakapnya pula berbaur sinis.

Afina merapatkan dirinya kepada Iskandar. “Sebenarnya, Kak Fira dengan Kak Sya bermusuh,” beritahunya. Dia memandang ke arah dapur sebelum menyambung ceritanya. “Dua tahun lepas kita orang pindah ke sini. Sampai aje kat laman rumah, ada lori yang tolong punggahkan barang-barang. Masa Kak Fira sibuk mengarah itu ini pada pekerja yang angkut barang tu, Kak Sya datang kat kita orang untuk beramah mesra. Tapi Kak Fira pulak naik angin bila salah seorang pekerja telah terpecahkan pasu bunga kesayangan dia. Apa lagi, Kak Fira pun marahlah orang tu. Dengan Kak Sya sekali ditengkingnya. Abang Is bukan tak tahu perangai Kak Fira tu. Orang lain yang buat salah, orang lain pun turut terkena tempiasnya. Sejak Dari tulah Kak Sya bermasam muka dengan Kak Fira,” Afina menyudahkan ceritanya.

“Astaghfirullahalazim… tak patut betul Fira tengking dia. Dia bukannya buat salah pun. Fina tak ada suruh dia mintak maaf kat Sya ke?”

Sekali lagi Afina meninjau ke dapur. Dia takut kalau-kalau Zafira terdengar yang dia mengadu kepada Iskandar.

“Pernah jugaklah Fina suruh Kak Fira mintak maaf, tapi Kak Fira buat bodoh aje. Boleh pulak dia cakap bukan salah dia pun. Tapikan Abang Is, cara dia orang ni bergaduh macam pelik sikit tau.”

“Pelik macam mana?” soal Iskandar tidak sabar ingin tahu.

“Bila nak dekat raya aje, dia orang ni berlumba nak cantikkan rumah masing-masing. Bila Kak Sya mengecat rumah, Kak Fira pun nak mengecat. Bila Kak Sya beli kereta baru, Kak Fira pun nak beli kereta baru. Pendek kata semuanya nak bersaing. Mengalahkan ada pertandingan rumah tercantik aje! Kadang-kadang Kak Fira sengaja nak naikkan kemarahan Kak Sya. Pening betul memikirkan perangai dia orang ni. Mak Cik Salmi dengan Pak Cik Samad pulak malas nak masuk campur. Dia orang kata, hal orang muda biarlah Kak Sya dengan Kak Fira tu uruskan sendiri.”

Iskandar tersenyum mendengarnya.

“Baru-baru ni pulak dia orang perang mulut.”

Terbeliak mata Iskandar mendengarnya.

“Kecoh jugaklah kawasan perumahan ni sekejap dengan suara dia orang tu. Dia orang ni hampir-hampir nak bertarik rambut tau bang. Nasib baik ada Mak Cik Salmi, dia yang tolong selesaikan,” cerita Afina lagi.

“Fina tak ada cuba nak berbaikkan dia orang ke? Macam plan makan-makan ke? Buat dia orang duduk satu meja, berbincang dari hati ke hati?” tanya Iskandar.

“Macam-macam yang Fina dengan Iq dah buat tapi semua tak menjadi. Ajak keluarga Iq makan kat sini, Kak sya pulak tak nak datang. Dulu Iq sengaja belikan dua helai blaus yang sama warna dan corak untuk bagi kat dia orang ni tapi bila dua-dua pakai serentak, Kak Fira dengan Kak Sya mengamuk. Kak Fira suruh Fina pulangkan balik baju tu, Kak Sya pulak sanggup gunting dan buang baju tu kat dalam tong sampah. Marah betul dia orang.” Afina menamatkan ceritanya.

“Yang Abang Is ni syok sangat bila Fina cerita pasal Kak Sya ni kenapa? Abang Is minat kat dia, ya?” serkap Afina. Jari telunjuknya digoyang-goyangkan ke hadapan.

“Kalau minat pun kenapa? Abang Is lelaki, Hasya perempuan. Okeylah tu, lagipun dua-dua bujang,” kata Iskandar selamba.

“Mana Abang Is tahu yang dia bujang? Entah-entah dah ada boyfriend.” Sengaja Afina menguji Iskandar.

“Cara dia pandang abang pun dah boleh tahu yang dia memang ada hati kat abang. Nak buktikan apa lagi? Sudah terang lagi bersuluh pun,” jawab Iskandar yakin.

“Apa yang bersuluh-suluh tu?” sampuk Zafira yang baru keluar dari dapur. Dia melabuhkan punggung di hadapan Afina dan Iskandar.

“Tak ada apa-apa kak, Abang Is ni suruh beli lampu suluh, senang dia nak berjalan dalam gelap,” bohong Afina. Dia tersengih memandang Iskandar.

Iskandar menjeling tajam.

“Lampu kan ada, nak buat apa guna lampu suluh?” soal Zafira pelik.

“Erk… Erk… Ha! Kalau blackout, kan kena guna lampu suluh, sebab tulah Abang Is suruh beli,” jawab Afina tergagap-gagap.

“Hai, sejak kita duduk sini, belum pernah lagi blackout…” Zafira sudah pening mendengar jawapan yang tidak masuk akal adiknya itu. Dahinya dikerutkan.

“Sudah… sudah…. tak payah nak kerut-kerutkan dahi tu. Sebenarnya kami tengah bercerita pasal Fira,” beritahu Iskandar.

“Pasal Fira? Kenapa pulak dengan Fira?” soal Zafira pelik.

“Abang nak Fira berbaik-baik dengan Hasya,” pintanya.

“Oh… tadi mengumpat pasal Fira la ya? Bukan salah Fira sorang, dia pun salah jugak!” Zafira melenting. Dia menjeling tajam ke wajah Afina yang telah membocorkan rahsia.

“Memang dua-dua salah, tapi tak salah kalau Fira rendahkan sedikit ego tu, mintak maaf pada Sya. Sekarang dah nak masuk kali ketiga raya, Fira masih bermasam muka dengan dia. Fira tak ingat ke pesan arwah ibu dan abah? Kita kalau nak hidup jangan cari musuh tapi cari kawan. Ini Fira pulak bermusuh dengan jiran, kalau ada apa-apa, jiran jugak yang kita cari,” nasihat Iskandar. Dia berharap hati Zafira akan lembut.

“Tapi bang, Fira tak bolehlah dengan dia tu… kalau hati cakap tak boleh, tetap tak boleh!” Zafira bangkit mahu melangkah ke biliknya.

“Nanti abang nak ajak jiran sebelah berbuka kat rumah kita. Tarikh nanti abang tetapkan. Abang sendiri yang akan menjemput dia orang,” putus Iskandar.

Langkah Zafira terhenti lalu berpaling. “Kalau abang jemput dia orang pun, Sya mesti tak datang, tengok ajelah nanti,” ujar Zafira penuh yakin.

“Hati abang kuat mengatakan yang Sya akan datang.”

Zafira meneruskan langkahnya menaiki tangga dengan kasar tanda protes.

*****

“ASSALAMUALAIKUM pak cik…” Iskandar menegur Encik Samad yang sedang menunggu keluarganya di luar pagar untuk bersembahyang tarawikh.

Encik Samad berpaling. “Waalaikumusalam… nak ke surau ke? Marilah pergi sekali dengan pak cik, kita tunggu mak cik kamu dengan Iq sekejap, ya?” pelawanya.

Iskandar dan Afina turut sama menunggu Puan Salmi dan Faiq.

“Ha… itupun mak cik kamu dah keluar. Jom kita pergi,” ajak Encik Samad sebaik sahaja melihat Puan Salmi dan Faiq menghampiri mereka.

“Ayah, tunggu!” jerit Hasya.

Encik Samad, Puan Salmi, Iskandar, Faiq dan Afina menoleh ke belakang.

Hasya yang sudah bertelekung di kepala, berjalan laju mendapatkan keluarganya. “Jomlah kita pergi,” ajak Hasya sebaik sahaja dia sampai di hadapan mereka.

Puan Salmi dan Encik Samad tersenyum lalu meneruskan langkah diikuti Iskandar.

“Kau orang berdua ni kenapa? Macam nampak hantu aje?” tanya Hasya apabila Faiq dan Afina tercengang melihatnya. Hasya membetulkan kain telekung di pergelangan tangannya.

“Isy Kak Sya ni, cabul betul mulut. Mana ada hantu bulan-bulan puasa ni! Hantu semua dah kena ikatlah,” ujar Afina yang gerun mendengar perkataan hantu yang muncul dari mulut Hasya.

“Kak Sya ni demam ke?” soal Faiq pelik. Turun-naik matanya memandang Hasya dari atas ke bawah, dari bawah ke atas.

“Demam apanya? Kau tak tengok ke akak makan dengan penuh berselera masa berbuka tadi? Kalau demam, mestilah tak lalu makan. Sudahlah, jom kita gerak, mak dengan ayah dah semakin jauh tu.” Hasya mula mengorak langkah diikuti Faiq dan Afina.

“Bukan Kak Sya selalu tarawikh kat rumah ke? Apa mimpi nak ikut kita orang ni?” Faiq masih tidak berpuas hati. Sejak dari awal puasa lagi Hasya lebih selesa bersembahyang tarawikh di rumah kerana dia tidak mahu bertembung dengan Zafira. Hari ini angin tak ada, ribut tak ada tiba-tiba sahaja Hasya mahu mengikut.

“Erk… sekali sekala nak berubah angin, tak salah kan? Lagipun berjemaah lebih afdal.” Mujur dia dapat menjawab soalan Faiq. Yang sebenarnya, dia mengikut keluarganya berjemaah apabila ternampak kelibat Iskandar yang sedang bersembang dengan Encik Samad semasa dia ingin menutup tingkap. Sesegera mungkin dia berlari ke bilik mandi untuk mengambil wuduk.

“Kenapa Kak Fira tak pergi tarawikh sekali?” soal Faiq apabila tersedar ketiadaan Zafira.

Hasya menjeling tajam ke arah Faiq. Hatinya menjadi panas apabila mendengar nama Zafira.

“Biasalah orang perempuan, tengah-tengah bulan macam ni asyik sakit. Faham-faham sendiri ajelah ya?” Afina berkias. Dia terasa malu untuk menyebutnya.

“Dia sakit apa tu?” Faiq berpura-pura tidak faham.

“Ala, yang gitu-gitu tu…” Wajah Afina sudah terasa panas menahan malu. Kakaknya yang dapat penyakit, dia pula yang berasa segan.

“Yang gitu-gitu tu apa?” Faiq sengaja menyakat Afina.

Hasya pula diam, malas mahu menyampuk.

Afina menggaru kepalanya yang dilindungi telekung. “Erk… ABC!” jawab Afina kalut.

“ABC?” Faiq sengaja mengerutkan kening. “Awak, saya bukan nak belajar membaca, tapi saya nak tahu apa penyakit Kak Fira?”

Afina sudah kegeraman. “ABC tu maknanya air batu campur!” Afina melangkah laju mendapatkan Iskandar, Puan Salmi dan Encik Samad.

“Fina, nanti kita makan air batu campur, ya?” Faiq tergelak kuat.

Hasya menolak kepala adiknya. “Apa ke bengap sangat kau ni? ABC pun tak tahu ke? Maknanya Allah bagi cuti!” Akhirnya Hasya masuk campur kerana tidak tahan melihat adiknya asyik bertanya soalan-soalan yang baginya semua orang pun boleh faham dengan kiasan Afina.

“Orang tahulah, saja aje nak usik dia.” Faiq tersengih.

“Kau ni nak usik pun tengok tempatlah, kan dah merajuk si Fina tu.”

“Sekejap aje tu,” ujar Faiq penuh yakin. Dia dan Hasya berjalan pantas untuk menyaingi langkah emak dan ayahnya.

“Pak cik, esok jemputlah berbuka kat rumah saya. Mak cik, Iq dengan Sya sekali, ya? Jangan lupa datang,” jemput Iskandar.

Hasya yang turut mendengar pelawaan itu sudah tersenyum di dalam hati.

“Insya-Allah kami sekeluarga datang,” jawab Encik Samad.

“Is mesti dah lama tak merasa masakan kampung, kan? Apa makanan kegemaran Is? Biar mak cik yang masak,” tawar Puan Salmi.

“Eh, tak payah susah-susahlah mak cik. Kami yang jemput mak cik, kamilah yang kena sediakan makanan,” tolak Iskandar.

“Apa salahnya Abang Is, masakan mak cik ni sedap tau. Kalau mak cik nak tahu, kami tiga beradik suka sangat makan lauk ayam masak lemak cili api. Dah lama tak makan lauk tu sejak arwah ibu meninggal. Boleh tak mak cik masakkan untuk kami?” pinta Afina.

“Fina,” halang Iskandar. Dia menggelengkan kepalanya tanda tidak setuju.

“Tak apalah Is, mak cik boleh masakkan. Jomlah kita masuk, kejap lagi nak masuk solat isyak,” ajak Puan Salmi.

Mereka mula berpecah untuk ke tempat masing-masing. Perempuan di bahagian perempuan, lelaki di bahagian lelaki.

*****

HASYA memakirkan keretanya di garaj. Dia keluar dari perut kereta dan melangkah ke pintu rumah. Baru sahaja dia ingin memasukkan kunci ke lubang tombol, pintu rumah terbuka dari dalam.

“Eh, awalnya kamu balik, Sya?” soal Encik Samad. Dia mula menyarungkan capalnya di kaki diikuti Puan Salmi dan Faiq.

“Saja aje nak balik awal. Ayah, mak dengan Iq nak pergi mana?”

“Nak pergi rumah sebelahlah. Kan semalam Iskandar ada menjemput… lauk mak dah masak. Berbuka nanti jangan lupa makan pulak,” pesan Puan Salmi. Mereka mula melangkah ke pagar.

“Eh mak, tunggulah kejap,” panggilnya.

“Nak apa lagi ni?”

“Orang nak ikutlah, tunggulah kejap. Nak mandi dulu. Lepas Sya mandi, kita pergi sama-sama, ya?”

“Tunggu kamu alamat dah berbuka nantilah kamu sampai ke rumah sebelah. Bukannya kami tak tahu, kamu tu kalau mandi, mesti lebih dari satu jam.” Encik Samad bersuara.

“Ala…. tunggulah… Sya janji mandi cepat-cepat. Tunggu, ya?” rayunya.

“Jangan terpedaya dengan kata-kata Kak Sya tu mak. Nanti satu jam jugak kita kena tunggu. Baik kita pergi dulu,” hasut Faiq.

Hasya mengetap gigi. “Kau ni dengki, kan? Aku baling dengan kasut ni karang!” Hasya mula mengangkat kasut tumit tingginya berpura-pura untuk membaling.

“Ya Allah… Kamu berdua ni tak habis-habis! Sya, kalau nak ikut, cepat pergi mandi!” arah Encik Samad.

Hasya mencicit lari masuk ke rumah.

Kita tunggu Sya dulu,” arah Encik Samad. Dia melabuhkan punggung di kerusi di luar rumah.

“Hari tu beria-ia menolak bila orang ajak pergi rumah sebelah. Hari ni nak pulak!” rungut Faiq.

Lima minit menunggu, Hasya muncul di pintu. “Jom kita pergi,” ajaknya.

“Aik, cepatnya Kak Sya mandi?” Faiq merenung jam dipergelangan tangan. “Lima minit aje,” katanya.

Hasya tersenyum. “Tadikan dah janji nak mandi cepat.”

“Mandi ke tak ni?”soal Puan Salmi. Dia pelik Hasya hanya mandi selama lima minit aje.

“Mandilah mak… mandi ala-ala P.Ramlee. Kalau lambat, mak jugak yang bising.,” jawab Hasya sambil tersengih. Dia menutup pintu pagar rumahnya.

Loceng yang terletak di tepi pintu pagar dipicit oleh Encik Samad.

Iskandar keluar membuka pintu pagar dan menjemput semua masuk. “Fina… tetamu dah datang ni,” panggilnya. Jemput duduk dulu, Fira ada kat atas, tengah mandi.”

Afina keluar dari dapur lalu bersalaman dengan tetamu yang hadir di rumahnya. “Fina masuk ke dapur sekejap ya? Nak hidangkan lauk,” pintanya.

“Mak cik tolong, ya? Jom Sya kita ke dapur,” ajak Puan Salmi lalu bangkit mengekori Afina ke dapur.

“Ni lauk Ayam masak lemak cili api yang Fina suruh mak cik masak…” Puan Salmi menyerahkan tupperware berisi lauk kepada Afina.

“Terima kasih mak cik…” Afina menyambutnya dengan senang hati lalu menyalinnya ke dalam mangkuk kaca.

Zafira turun ke ruang tamu sebaik sahaja azan maghrib berkumandang. Terkaku dia di tangga terakhir apabila melihat Hasya turut berada di meja makan. Dia sangka Hasya tidak akan datang kerana mereka bermusuhan. Perlahan-lahan kakinya diheret menuju ke meja makan. Tangannya dihulurkan kepada Puan Salmi lalu dicium. Kemudian dia melabuhkan punggung di sebelah Iskandar. “Maaf lambat…”

“Kakak tu bila mandi tak pernah sekejap. Mesti lebih dari sejam.” Afina membocorkan rahsia Zafira.

Zafira menjegilkan matanya.

“Samalah dengan… aduh!!” Faiq mengerut mukanya menahan sakit.

“Kenapa dengan kamu ni Iq?” tanya Encik Samad pelik.

“Tak ada apa-apa ayah, semut api ni gigit kaki Iq. He…he…he” Faiq tergelak. Dia memandang Hasya lalu menjegilkan mata tanda tidak berpuas hati kakinya dipijak.

Hasya menjelirkan lidah.

“Macam-macam ajelah kamu ni…” Encik Samad mula menadah tangan untuk membaca doa berbuka puasa sambil diikuti yang lain.

Selesai membaca doa, Iskandar mengangkat piring yang berisi buah kurma lalu diagihkan.

“Abang Is suka makan ayam masak lemak cili api, kan? Ni mak masakkan khas untuk Abang Is…” Hasya mencedokkan lauk itu ke dalam pinggan Iskandar.

Tercengang Puan Salmi, Encik Samad, Faiq dan Afina melihat kelakuan Hasya.

Wajah Zafira berubah riak. Air matanya terasa mahu menitis. “Fira naik atas dulu,” pintanya lalu melangkah menaiki tangga.

Yang lain memalingkan wajah memerhatikan langkah Zafira.

“Maaf ya mak cik, pak cik, Kak Sya, Faiq… Kak Fira tu sensitif sikit dengan lauk tu,” terang Afina takut tetamunya tersinggung.

“Kenapa dia sensitif?” soal Faiq ingin tahu.

“Sebenarnya Kak Fira paling rapat dengan arwah ibu. Sejak arwah ibu meninggal, Kak Fira pasti akan menangis bila tengok lauk ayam masak lemak cili api ni. Dia selalu salahkan diri sendiri di atas kematian ibu.” Afina bercerita.

Iskandar menundukkan wajahnya.

“Fina tak sangka pulak yang Kak Fira akan sedih lagi sebab perkara tu dah lama berlalu. Kalau Fina tahu, Fina suruh mak cik masak lauk lain aje.” Afina mengesat air matanya.

“Sudahlah Fina, jangan menangis kat depan rezeki. Kita makan dulu, ya? Fira tu biarkan ajelah dia, nanti eloklah tu,” ujar Iskandar

Yang lain mula menghadap makanan.

Puan Salmi membasuh tangannya setelah tiga suap nasi masuk ke mulutnya.

“Sikitnya awak makan?” soal Encik Samad pelik.

“Saya ingat nak pergi tengok Fira la bang,” beritahunya. “Fina, mana bilik Fira?” tanya Puan Salmi.

“Mak cik naik tangga, bilik Kak Fira yang hujung sekali,” jawab Afina.

Puan Salmi mula bangkit lalu melangkah menaiki tangga.

Hasya memerhatikan langkah emaknya. Dalam hati dia berasa simpati pada Zafira.

Sampai sahaja di bilik Zafira, Puan Salmi mengetuk pintu lalu masuk. Tergeleng kepalanya apabila melihat Zafira melangkupkan mukanya ke bantal sambil badannya terhenjut-henjut seperti sedang menangis. Dia menghampiri lalu melabuhkan punggung di sisi katil. Bahu Zafira disentuh perlahan.

“Mak cik mintak maaf. Gara-gara mak cik, Fira bersedih. Mak cik betul-betul tak tahu. Maafkan mak cik, ya?”

Zafira bangkit. Air mata yang mengalir di pipinya dikesat dengan belakang tangan. “Mak cik,” panggilnya.

“Ya?”

“Fira rindukan ibu… sebab Fira la ibu meninggal…” Zafira menangis lagi.

“Fira… jangan salahkan diri sendiri… ibu Fira meninggal bukan salah Fira tapi Allah lebih sayangkan dia,” pujuk Puan Salmi.

“Tak, memang salah Fira! Kalau Fira makan aje lauk yang ibu masak, ibu tentu takkan kemalangan.” Zafira menceritakan kembali peristiwa yang menyebabkan dia tidak boleh memaafkan dirinya sendiri yang ketika itu baru berusia 11 tahun.

*****

“IBU, mana lauk ayam masak lemak cili api? Semalam ibu janji nak masakkan untuk Fira?” soal Zafira

“Maaf Fira, dari pagi tadi hujan tak henti-henti ibu tak dapat nak ke kedai nak beli ayam. Esok ajelah ibu masakkan, ya?” pujuk Puan Sabariah.

“Tak nak! Fira nak sekarang jugak!” protesnya sambil menghentakkan tangan pada meja makan. Bergoyang sedikit meja itu.

“Mengada-ngadalah Fira ni, makan ajelah lauk yang ada ni!” marah Iskandar. Wajah Zafira direnung tajam.

“Ha’ahlah Kakak ni… makan ajelah lauk yang ada. Esok-esok ibu masaklah lauk tu,” sampuk Afina pula.

“Kau diamlah Fina! Kalau ibu masak karang, kau makan jugak, kan?!” tengkingnya. “Fira tak kira, Fira nak jugak ayam masak lemak cili api, sekarang!” Wajahnya dimasamkan.

“Hey, kat luar tu hujanlah! Kau ni macam esok tak boleh makan pulak! Ibu jangan layan kerenah anak manja ibu ni. Makin naik lemak pulak dia nanti,” kata Iskandar sambil menceduk lauk sambal sotong ke dalam pinggan.

“Fira makan aje lauk yang ada, ya? Abah balik kerja petang karang, ibu ajak abah pergi pasar malam, beli ayam, ya?” pujuk Puan Sabariah lagi.

“Fira tak nak makanlah macam ni!” Zafira menolak kuat kerusi lalu melangkah kasar ke bilik tidurnya. Pintu bilik dihempas kuat. Punggungnya dihenyak kasar pada katil.

Pintu bilik Zafira terkuak dari luar. “Fira… janganlah macam ni, nanti perut masuk angin. Makanlah dulu lauk kat atas meja tu.” Puan Sabariah melabuhkan punggung di sebelah Zafira.

“Kalau tak ada lauk ayam, Fira tak nak!”

“Fira sayang ibu, kan? Makan dulu, ya?” Puan Sabariah memeluk tubuh anaknya dari belakang.

“Kalau ada lauk ayam, lagi Fira sayang ibu,” ujarnya. Pelukan ibunya direnggangkan. Kemudian dia bangkit dari katil lalu menuju ke ruang tamu pula.

Puan Sabariah mengeluh. Dia bangkit mengekori langkah Zafira ke ruang tamu. “Baiklah ibu pergi ke kedai dulu, cari ayam dan santa,” putusnya.

“Betul ke ni ibu?” Wajah Zafira berubah ceria.

“Betul… demi melihat anak kesayangan ibu ni makan, ibu sanggup redah hujan.” Puan Sabariah memeluk tubuh Zafira. “Ibu masuk bilik dulu, ya? Nak ambil duit dan pakai tudung,” pintanya.

“Ibu nak ke mana tu?” tanya Iskandar yang melihat Puan Sabariah membuka pintu rumah.

“Ibu nak beli ayamlah… nak masakkan lauk untuk Fira! Abang Is dengan Fina tak boleh makan, ya? Tadi marah Fira, kan?” Zafira bersuara bangga kerana akan mendapat apa yang dipinta.

“Kan hujan kat luar tu, ibu… tunggulah hujan teduh dulu,” kata Iskandar lagi.

“Ala, nanti lambat pulak dapat makan ayam masak lemak cili api… Fira dah lapar ni ibu,” rengeknya. Tangannya menggosok perut.

“Iyalah… iyalah… ibu pergi, ni. Is tolong jaga adik-adik, ya? Ibu pergi dulu. Mari salam ibu dulu…” Dia menggamit anak-anaknya. Pipi anak-anaknya dicium.

“Ibu, Fina nak ikut boleh?” pinta Afina manja.

“Tak boleh sayang, hujan lebat tu. Ibu pergi sekejap aje, kejap lagi ibu balik.” Puan Sabariah menggosok perlahan kepala Afina kemudian membuka payung dan meredah hujan untuk ke kedai.

*****

HUJAN sudah lama berhenti namun Puan Sabariah belum pulang ke rumah lagi. Iskandar mundar-mandir di hadapan televisyen.

“Abang Is, tepilah! Orang nak tengok tv pun tak senang. Asyik mundar-mandir aje, pening kepala tahu tak?! Orang dahlah tengah lapar ni!” marah Zafira.

“Fira ni tak risaukan kat ibu ke? Dah petang pun ibu tak balik-balik lagi ni.” Iskandar meluahkan kegusarannya.

“Jangan risaulah, ibu mesti berbual dengan kawan-kawan dia tu,” ujarnya. Rancangan di televisyen ditonton dengan penuh khusyuk.

“Abang Is, ibu belum balik lagi, ke?” tanya Afina yang baru keluar dari bilik tidur. Matanya yang mengantuk ditenyeh beberapa kali.

“Belum lagi. Tu yang Abang Is tengah risau ni…”

“Abang Is dah telefon handphone ibu ke?” tanya Afina lagi lalu melabuhkan punggung di sofa.

“Ye tak ye jugak! Kenapalah abang tak terfikir pasal ni tadi!” Iskandar melangkah ke arah yang menempatkan telefon rumah. Baru beberapa langkah, pintu rumahnya diketuk.

“Haa… kan ibu dah balik tu… korang aje risau tak bertempat.” Zafira bangkit mahu membuka pintu. “Eh, abah… ingatkan ibu tadi,” kata Zafira sebaik sahaja membuka pintu. Dia melangkah semula ke sofa untuk menyambung menonton.

“Mana ibu?” tanya Encik Ilyas.

“Ibu dari tengahari tadi tak balik-balik dari kedai. Is risaulah abah,” adunya.

“Kejap lagi baliklah tu kot. Fina, tolong ambilkan abah air masak, dahagalah,” pintanya.

Afina bangkit, mendapatkan air untuk abahnya.

Encik Ilyas menyambut huluran gelas itu lalu meneguknya. Baru dua teguk air dimunum, tiba-tiba telefon rumah berbunyi.

Iskandar bergegas menyambut panggilan. “Helo, ya betul ni rumah Encik Ilyas… Apa?! Ya Allah, ibu!!” Iskandar terduduk dilantai. Air matanya mengalir laju.

Encik Ilyas, Zafira dan Afina mendapatkan Iskandar.

“Kenapa dengan ibu, Is?” tanya Encik Ilyas.

“Ibu, ayah… ibu kemalangan. Sekarang ibu berada di hospital.”

“Ya Allah…. Kita ke hospital sekarang!” putus Encik Ilyas.

*****

“DOKTOR, macam mana dengan isteri saya?” tanya Encik Ilyas sebaik sahaja doktor wanita india keluar dari bilik pembedahan.

Iskandar, Zafira dan Afina turut bangun untuk mendengar penjelasan doktor.

“Maaf encik, isteri encik tidak dapat diselamatkan. Banyak-banyaklah bersabar. Saya mintak diri dulu,” pinta doktor itu.

“Maafkan Fira ibu… maafkan Fira…” Zafira sudah terduduk di lantai hospital sambil menangis.

“Sudahlah Fira…” Iskandar memeluk bahu Zafira.

“Abang Is, kalau Fira tak merajuk, mesti ibu tak tinggalkan kita, kan? Fira nak ibu bang… Fira nak ibu…” Tersedu-sedan dia menangis.

“Kak Fira, ibu dah tak ada,” pujuk Afina pula.

“Maafkan saya encik, saya yang bersalah…” Kedengaran suara seorang lelaki meminta maaf.

Zafira mengangkat mukanya untuk melihat orang yang memohon maaf kepada Encik Ilyas.

“Saya betul-betul tak perasan masa isteri encik melintas. Waktu tu hujan lebat sangat. Maafkan saya, encik,” pinta lelaki itu lagi.

“Awak tak salah pun. Awak dah hantarkan isteri saya ke hospital tu pun dah cukup,” ujar Encik Ilyas tenang.

“Ibu… ibu janji nak balik… baliklah ibu… ibu janji nak masakkan lauk ayam masak lemak cili api untuk Fira… kalau ibu tak balik jugak, Fira tak nak makan lauk tu lagi… sebab Fira ibu meninggal. Kenapa ibu tak bangkang aje kehendak Fira? Fira ni anak yang degil, kan ibu? Baliklah ibu… Baliklah… Fira janji tak akan degil lagi,” rintihnya.

Afina menggenggam erat tangan kakaknya.

*****

PUAN SALMI mengusap perlahan belakang badan Zafira. Air matanya turut tumpah mendengar cerita Zafira. Dia tidak menyangkan perempuan yang sering bergaduh dengan anak perempuannya itu menyimpan cerita yang cukup perit. Selama ini dia tidak pernah mengambil tahu perihal keluarga jirannya itu. Yang dia tahu dia tidak suka masuk campur hal orang lain.

“Lepas kematian ibu, abah yang jaga kami bertiga. Abah, Abang Is dan Fina tak pernah salahkan Fira pasal kematian ibu tapi Fira… Fira tetap rasa semua tu berpunca dari Fira. Bila Fira tengok lauk ayam masak lemak cili api yang mak cik bawak tadi, Fira teringat ibu. Bila Fira teringat ibu, perasaan bersalah tu akan muncul dalam hati Fira,” ceritanya.

“Abah Fira pulak mana? Sejak Fira pindah ke sini dua tahun lepas, tak pernah mak cik nampak abah Fira,” tanya Puan Salmi. Kali ini dia bertekad untuk menyelami hati Zafira.

“Abah dah tiga tahun meninggal. Dia meninggal sebab sakit jantung. Mak cik nak tahu tak kenapa Fira selalu cari gaduh dengan Sya?”

“Kenapa?” Puan Salmi ingin tahu.

“Sebab dia ada keluarga yang lengkap. Dia ada mak cik dan pak cik sedangkan Fira cuma ada adik-beradik aje. Fira cemburu dengan dia. Sebab tulah Fira selalu cari gaduh dengan dia,” terangnya.

Puan Salmi tersenyum. “Kalau Fira nak, Fira boleh anggap mak cik dengan pak cik sebagai mak dan ayah Fira,” tawarnya. Dia tahu Zafira dahagakan kasih sayang seorang ibu.

Zafira menegakkan badannya daripada pelukan Puan Salmi. “Betul ke ni mak cik? Fira boleh panggil mak cik mak?” Zafira teruja.

“Betul…” Puan Salmi ketawa.

“Mak… Fira dah lama mengidam nak panggil panggilan ni. Terima kasih mak… terima kasih kerana sudi jadi mak Fira.” Dia memeluk semula Puan Salmi. Air mata gembira membasahi pipinya.

“Fira ikut mak ke bawah, ya? Kita makan lauk yang mak bawak tu,” ajak Puan Salmi.

Zafira segera merenggangkan pelukan. “Tapi… lauk tu…”

“Fira kena buang perasaan bersalah tu jauh-jauh. Fira kena ingat, kematian ibu Fira tak ada kena-mengena dengan Fira, kerana semuanya telah ditentukan oleh-Nya. Cuba Fira fikir balik, Fira telah kehilangan ibu kerana lauk ayam masak lemak cili api dan Fira mendapat keluarga baru pun kerana lauk tu. Ada hikmah di sebalik semua yang berlaku, kan? Jadi, mak nak Fira makan lauk yang mak bawak tu kalau Fira betul-betul anggap mak ni mak Fira… penat mak masak tau. Mak tahy, Fira mesti dah lama teringin nak makan lauk tu, kan? Mari iku mak… ” Puan Salmi menghulurkan tangannya.

Lama Zafira berikir sebelum menyambut huluran tangan Puan Salmi.

Puan Salmi tersenyum lalu membawa Zafira ke bawah.

*****

SELEPAS menunaikan solat tarawikh berjemaah di rumah Zafira, Encik Samad sekeluarga mula meminta diri.

“Mak, boleh tak masakkan lagi ayam masak lemak cili api, esok? Sedaplah, tadi dapat sikit aje,” pinta Zafira di muka pintu.

Iskandar, Afina, Hasya, Faiq dan Encik Samad tercengang mendengarnya.

“Boleh, esok mak masakkan…” Puan Salmi tersenyum.

“Sejak bila kau panggil mak aku ni mak?” Tanpa bertangguh, Hasya terus menyoal.

“Sejak tadi. Mulai hari ni, mak dah jadi mak angkat Fira tau Abang Is, Fina… jangan jealous!” Matanya dilirikkan pada Hasya. Sengaja ayat terakhirnya itu ditujukan pada Hasya. Dia tersenyum melihat majah cemberut Hasya.

Hasya mencebik. “Ala, kalau kau ambil mak aku, aku ambil Abang Is! Opps!” Hasya menekup mulut. Sangkanya dia berkata di dalam hati, tadi.

Semua mata tertumpu kepada Hasya pula.

Wajah Hasya sudah kemerah-merahan. “He…he…he… tadi tu gurau aje,” katanya cuba menutup malu. Dia menggaru kepalanya yang tidak gatal.

“Kalau Fira dah jadi anak angkat mak, maknanya Fira anak angkat ayahlah,” Encik Samad yang sedari tadi diam, bersuara.

“Betul ke Fira boleh panggil pak cik ayah?” Zafira ingin kepastian.

“Apa pulak tak boleh… Is dengan Fina kalau nak panggil ayah pun boleh. Ayah memang dah lama nak ada anak ramai ni,” kata Encik Samad lagi.

“Fina kalau tak panggil ayah pun, nanti bila dah kahwin dengan Iq tetap kena panggil ayah, kan?” Faiq mengusik Afina. “Aduh!” Faiq mengaduh kesakitan apabila Afina menyiku lengannya.

“Padan muka, gatal lagi.” Hasya mengejek adiknya.

“Okeylah, dah lewat ni, kami mintak diri dulu,” pinta Encik Samad. Kemudian dia mendahului yang lain, melangkah keluar dari pintu pagar.

“Sya!” panggil Iskandar sebaik sahaja Hasya mahu memasuki pintu pagar rumahnya.

Encik Samad, Puan Salmi dan Faiq sudah selamat masuk ke dalam rumah.

Hasya berpaling. Jantungnya berdebar melihat Iskandar menghampirinya. Tangannya memegang besi pintu pagar. “Erk pasal tadi tu Abang Is jangan marah, ya? Sya bergurau aje,” beritahu Hasya. Dia takut kalau-kalau Iskandar marah dengan kata-kata yang keluar dari mulutnya tadi.

Iskandar ketawa melihat kekalutan Hasya. “Abang tak marah pun… suka lagi ada la…”

Hasya tersipu-sipu mendengar bicara Iskandar. “Nanti marah pulak kekasih abang kalau dengar abang cakap macam ni.” Hasya sengaja memancing kata untuk mengetahui isi hati Iskandar.

“Tak ada siapa pun nak marah sebab abang bukannya ada kekasih,” beritahunya jujur. Entah kenapa dia tertarik pada Hasya. Walaupun Afina ada memberitahu yang Hasya dan Zafira pernah berperang mulut, dia tetap tertarik. Mungkin kekalutan Hasya yang menarik hatinya. Wajah Hasya akan kelihatan comel apabila tersipu-sipu.

“Takkanlah orang macam Abang Is ni tak ada kekasih? Tipulah.” Hasya tidak mempercayai kata-kata Iskandar. Baginya Iskandar mempunyai pakej yang cukup lengkap untuk menjadi lelaki idaman wanita. Kacak, tinggi, berbadan sasa dan mempunyai pekerjaan yang bagus.

“Betul… mungkin abang tak cukup baik untuk bekas tunang abang, sebab tu dia tinggalkan abang, kot?” Iskandar ketawa kecil.

“Abang Is ditinggalkan?” Terkejut Hasya mendengarnya. “Bodoh betul bekas tunang Abang Is tu. Memang dia tak tahu menilai. Tak apalah, mungkin jodoh abang dengan orang lain… sabar, ya?” Hasya cuba menyedapkan hati Iskandar.

“Abang nak nombor telefon Sya, boleh?” mintanya.

“Hah?! Nak buat apa?” soalnya kalut. Dahinya sudah berpeluh-peluh. Selama ini nombor telefon bimbitnya tidak pernah diberikan pada mana-mana lelaki, kecuali Faiq dan Encik Samad.

“Saje… senang nak hubung nanti. Boleh tak?”

“Erk… okey…” Hasya menyebut satu persatu nombor telefonnya. Beberapa saat kemudian telefon bimbitnya berbunyi. Dia menyeluk poket seluar untuk melihat nama pemanggil.

“Itu nombor abang. Dah lewat malam dah ni, pergilah masuk, tak manis kita berlama-lama kat luar ni,” kata Iskandar sambil memandang sekeliling kawasan rumah.

Hasya akur. Dia melangkah masuk lalu mengunci pintu pagar. “Selamat malam,” ucap Hasya lalu melangkah menuju ke pintu rumah.

“Sya!” panggil Iskandar.

Hasya berpaling. “Ada apa, Abang Is?” tanyanya.

“Jom kita bercinta?” laju Iskandar menuturkannya. Peluh dingin mula memercik di dahinya. Gementar juga dia ketika ingin menuturkan tadi.

Hasya tercengang. Matanya terbeliak. Lama dia mendiamkan diri. Tak romantic betullah Abang Is ni. Ada ke lamar macam nak ajak pergi pasar malam aje, rungutnya dalam hati.

“Tak apalah kalau tak nak…” Iskandar mula berpusing mahu melangkah ke rumahnya. Dengan terdiamnya Hasya dia tahu Hasya tidak sudi. Nampaknya segala tafsirannya salah. Hanya dia yang bertepuk sebelah tangan. Hatinya terasa perit sekali dengan penolakan Hasya.

“Sya setuju!” jawab Hasya cepat-cepat.

Langkah Iskandar terhenti. Dia berpaling semula lalu menghampiri pagar rumah Hasya. “Apa dia?” Wajahnya teruja.

“Sya setuju,” ulang Hasya lagi sambil menundukkan wajahnya ke bawah.

“Sya setuju nak bercinta dengan abang ke, dengan lantai tu? Asyik sangat dia tengok lantai,” usik Iskandar.

Hasya ketawa sambil mengangkat wajahnya memandang Iskandar. “Sya setuju nak jadi kekasih abang,” ucapnya malu-malu.

“Cuba ulang lagi?” pintanya lagi. Tidak puas untuk mendengar.

Hasya geram. “Sya setuju,” jawabnya sambil menahan geram.

“Ulang lagi?” Kali ini dia sengaja mengusik Hasya.

“Malaslah nak layan Abang Is ni!” Hasya berjalan laju memasukki rumahnya.

“Eh, Sya… Sya… janganlah marah, abang gurau ajelah!” panggil Iskandar sambil ketawa. Dia mengeluarkan telefon bimbitnya lalu menghantar pesanan ringkas kepada Hasya.

Hasya yang sedang menaiki tangga mengeluarkan telefon bimbitnya yang berbunyi. Butang baca ditekan untuk membaca pesanan ringkas yang dihantar Iskandar.

‘Sorry, janganlah marah… lain kali abang buat lagi… ha…ha…ha… :p’

Hasya mula membalas mesej Iskandar.

‘Sya tarik balik kata-kata Sya tadi, baru tahu…’

Hasya tersenyum sebaik sahaja selesai menghantar mesej itu.

“Apa yang tersengih sorang-sorang kat tangga ni?” sergah Encik Samad yang ingin turun ke dapur

Hasya terkejut. Hampir terlepas telefon bimbitnya. “Erk… tak ada apa-apalah ayah, Sya masuk bilik dulu, mengantuklah.” Hasya berpura-pura menguap. Ketika dia mahu melangkah, telefon bimbitnya berbunyi lagi. Dia cepat-cepat menekan butang baca sambil pintu bilik dibuka.

‘Please jangan tarik balik… tapikan, abang tak rasa Sya nak tarik balik kata-kata Sya tu sebab… abang dah lama tau yang Sya pun mempunyai perasaan yang sama dengan abang. Dari renungan mata, cara Sya cedukkan lauk ayam tadi ke pinggan abang dan juga Sya tersasul masa nak balik tu pun abang boleh tahu… :D’

Glurp! Hasya menelan liur membaca apa yang ditulis Iskandar. Peluh dingin memercik di dahinya. Tangannya laju menaip.

‘Okeylah bang, Sya dah nak tidur ni, mengantuk sangat. Nite…’

Selesai menghantar mesej, dia menutup telefon bimbitnya. Wajahnya sudah memerah. Dia meletakkan telefon bimbit di meja lampu dan bersedia untuk tidur.

*****

ZAFIRA berjalan menyusuri lorong yang sunyi sebaik sahaja mengeluarkan duitnya di mesin ATM pada petang itu. Sengaja dia mengikut jalan itu kerana mahu cepat sampai ke hentian Transit Aliran Ringan. Dia tidak membawa keretanya kerana tidak mahu bersesak di jalan raya.

Tiba-tiba dia terasa tali begnya ditarik dari belakang. Dia terkejut lalu memegang kuat tali begnya. “Tolong!” jeritnya kuat. Dia mula rasa menyesal kerana memilih jalan ini. Jika dia tahu akan menemui pencuri di sini, dia pasti akan mengikut jalan jauh. Tetapi semuanya sudah terlambat. “Tolong! Pencuri! Tolong!” jeritnya lagi kuat sambil menarik kuat begnya.

“Ha…ha…ha… tak ada siapa yang akan dengar suara kau! Tempat ni jauh dari orang ramai. Baik kau lepaskan aje beg kau tu kalau tak nak kena lebih teruk,” ugut pencuri tu.

“Tak! Aku tak akan serahkan beg ni kat kau. Dasar pencuri! Penat-penat aku bekerja, senang-senang aje kau nak ambil!” Zafira cuba memberanikan diri walaupun ada rasa takut dalam hatinya. Beg tangannya tetap tidak dilepaskan.

“Degil jugak kau ni, ya?!”

Buk!!

Pencuri itu menendang perut Zafira.

Terbongkok sedikit badan Zafira menahan sakit namun beg masih digenggam kuat. “Tolong!!” jeritnya dalam suara tertahan-tahan. Dia berdoa dalam hati agar ada orang melalui kawasan itu.

“Oh… dah kena tendang pun masih tak nak lepaskan beg ni, ya? Kau nak kena lagi, ya?” Pencuri itu mengangkat kakinya untuk menendang Zafira buat kali kedua. Belum sempat kakinya sampai ke perut Zafira, belakang badannya terasa sakit. Kepalanya berpusing. Perlahan-lahan pandangannya menjadi gelap.

Zafira turut jatuh terduduk apabila pencuri itu rebah ke tanah. Dia memegang perutnya yang senak akibat ditendang kuat tadi. Sakitnya hanya Tuhan sahaja yang tahu. Dia mendongak apabila ada tangan yang dihulurkan. “Kau?!” Dia terkejut melihat wajah orang yang membantunya. Tangan penyelamatnya itu tetap disambut.

“Kau okey?” tanya Hasya sebaik sahaja berjaya membangunkan Zafira. Kayu di tangan kiri yang digunakan untuk memukul pencuri itu, di campak ke tanah.

“Okey… aduh!” Zafira memegang perutnya.

“Kenapa ni? Dia pukul kau ke?” soal Hasya risau.

Zafira mengangguk. Tubuh pencuri itu cuba diangkat dengan sekuat tenaganya.

“Kau nak buat apa tu?” soal Zafira pelik.

“Aku nak hantar dia ke balai polis. Jom ikut aku, kita buat report. Kereta aku kat hujung sana. Kau bawak kereta tak?” tanya Hasya. Sekali lagi dia cuba mengangkat tubuh pencuri itu yang terasa berat.

“Tak…” Zafira menghampiri Hasya lalu membantu Hasya mengangkat pencuri itu.

*****

“TERIMA KASIH sebab selamatkan aku. Tapi, macam mana kau boleh ada kat situ?” soal Zafira pelik kerana kawasan yang dilaluinya sunyi dan tidak berorang. Ketika ini, Hasya dan Zafira dalam perjalanan untuk pulang ke rumah selepas membuat laporan polis.

“Kawan aku ada dobi dekat dengan kawasan tu. Aku lepak dekat dobi dia sekejap sebelum balik ke rumah. Masa aku nak ke tempat aku letakkan kereta, aku terdengar suara orang mintak tolong. Aku terkejut tengok kau tengah bergelut dengan pencuri tu. Nak panggil orang dah tak sempat, lagipun kawasan tu jauh dari orang ramai. Aku carilah kayu, nak tolong kau.” terangnya.

“Aku nak mintak maaf atas segala perbuatan aku pada kau. Kita berdamai?” Zafira menghulurkan tangan untuk bersalam.

Hasya yang sedang memandu, menyambut huluran tangan Zafira dengan sebelah tangan. “Aku pun nak mintak maaf… mulut aku pun boleh tahan jugak, kan? Kosong-kosong, ya?” Hasya tersenyum.

Zafira ketawa apabila mengingati kembali pergaduhan demi pergaduhan mereka dahulu. “Kau berhentikan aku kat simpang ni ajelah, ya? Aku tak nak keluarga kita tahu yang kita balik bersama,” pinta Zafira apabila kereta Hasya hampir membelok ke laluan rumah mereka.

“Kenapa?” soal Hasya pelik.

“Belum masanya lagi untuk keluarga kita tahu yang kita dah berbaik. Buat sementara ni, kita buat macam biasa dulu. Aku nak bagi dia orang kejutan masa raya nanti. Raya pun tinggal berapa hari aje lagi.”Zafira menerangkan mengenai rancangannya.

“Okey… aku no hal…” Hasya memberhentikan keretanya di simpang jalan.

Zafira turun dari perut kereta. Baru berapa langkah dia berjalan, dia berpatah balik ke kereta Hasya. Cermin kereta diketuk, minta diturunkan.

Hasya akur lalu menurunkan cermin keretanya.

“Kau dah beli baju raya?” tanya Zafira.

“Belum lagi… kenapa?” soal Hasya pelik.

“Aku pun belum jugak… Esok kita shopping baju raya, nak? Biar aku belanja kau, sebab kau dah selamatkan aku tadi,” pelawa Zafira.

“Alright… orang nak belanja jangan ditolak… betul tak?” Hasya bersetuju.

“Aku tunggu kau kat KLCC dalam pukul 3 petang, ya?” Zafira menetapkan tempat. Kemudian dia berpusing semula untuk pulang ke rumah.

*****

“MAK… ayah… Iq… cepatlah! Nanti lama pulak jiran sebelah tunggu,” panggil Hasya. Selepas sembahyang sunat hari raya, mereka sekeluarga bersiap untuk beraya di rumah sebelah.

“Kejaplah, mak tengah ceduk lauk ayam masak lemak cili api ni. Tak menyabar pulak kamu ni,” kata Puan Salmi dari dapur.

“Ha’ahlah Kak Sya ni… sejak Abang Is ada, bukan main tak sabar lagi dia nak ke rumah sebelah. Dulu tak nak pergilah, apalah,” rungut Faiq yang sedang membetulkan sampingnya di tangga. Selesai mengemaskan sampingnya, dia melangkah ke ruang tamu, berdiri di sebelah Hasya yang sudah cantik memakai baju kurung moden berwarna merah jambu.

“Bisinglah kau ni!” Hasya menarik samping Faiq menyebabkan samping itu kelihatan tidak kemas.

“Kak Sya ni kan!” Faiq menarik sedikit rambut Hasya. Sampingnya dikemaskan kembali.

“Woi!” marah Hasya. Dia mengangkat sedikit kain kurungnya untuk menyepak kaki Faiq.

“Faiq Adhwa! Aimy Hasya! Apa sajalah kamu ni bergaduh di pagi raya… tadi baru aje bermaaf-maafan, sekarang ni bergaduh balik,” tegur Encik Samad.

“Kak Sya ni ayah, ada ke patut dia tarik samping Iq,” adunya.

“Mulut kau tu yang macam longkang!”

“Sudah jangan nak bertekak! Jom kita pergi sekarang. Tadi tak sabar nak pergi sangat,” ajak Puan Salmi yang menatang dulang berisi sedikit juadah raya.

Hasya menjelirkan lidah pada Faiq lalu mengekori langkah Encik Samad dan Puan Salmi. Sebaik sahaja Faiq keluar dari pintu, Hasya mengunci pintu rumah. Sengaja dia berjalan di belakang sekali. Ketika dia sedang mengunci pintu pagar, Puan Salmi, Encik Samad dan Faiq sudah pun masuk ke rumah jiran sebelah.

“Tadi kata aku yang tak sabar-sabar, tengok-tengok dia yang jalan laju,” ujar Hasya perlahan. Hasya melangkah memasuki pintu pagar rumah Zafira. Ketika dia hampir sampai ke pintu masuk, Faiq keluar dari rumah lalu menariknya menjauhi pintu masuk. “Eh, kenapa ni?” soal Hasya pelik.

“Iq rasa, baik Kak Sya balik,” ujar Faiq sambil menarik tangan kakaknya.

“Kakak dah sampai pun, kenapa nak balik pulak? Lepaslah, biar akak masuk.” Hasya menolak tangan Faiq.

“Akak balik, tukar baju dululah. Baju ni macam tak sesuai aje dengan akak.” Faiq menahan Hasya.

“Amboi! Sedap mulut kau aje cakap baju ni tak sesuai dengan akak, ya?! Akak tak kira, akak nak masuk jugak! Tepilah!” Kali ini dia menolak kuat tubuh Faiq.

“Kak Sya tak boleh masuk dalam… tolonglah tukar baju dulu,” rayunya. Dia tidak mahu melihat Hasya dan Zafira berperang mulut di pagi raya. Bukannya dia tidak tahu, kakaknya itu pasti akan melenting apabila barang yang dibelinya sama dengan Zafira.

“Yang kau ni paksa-paksa orang kenapa? Dulu bukan main lagi merayu ajak akak datang sini. Bila akak dah rela hati nak datang sini, disuruhnya pulak kita balik!” rungut Hasya.

Zafira menjenguk ke muka pintu. “La… kat luar rupanya… kenapa tercegat aje kat situ? Mari masuk,” pelawanya.

Faiq dan Hasya berpaling. Faiq menutup mukanya sebaik sahaja dia melihat Hasya terlopong memandang baju yang dipakai Zafira sama dengan baju yang dipakainya. Dia tahu selepas ini laman rumah Zafira akan meriah dengan perang mulut antara Hasya dan Zafira.

“Si Iq ni tahan-tahan orang tak bagi masuk…” Hasya melangkah ke arah pintu.

Erk? Betul ke apa yang aku dengar ni? monolognya dalam hati. Perlahan-lahan tangan yang menutupi mukanya dibuka. Dia merenung pelik ke arah Hasya dan Zafira yang boleh bermesra.

“Hasya menghulurkan tangan untuk bersalam. “Selamat hari raya, maaf zahir aje, ya? Batin tak ada,” gurau Hasya.

“Samalah kita… jom masuk,” ajak Zafira sambil memeluk pinggang Hasya. Dia berpaling menghadap Faiq yang sudah terlopong. “Tak nak masuk ke Iq?” Dia bersuara.

“Iya… iya…” Faiq mengekori langkah Hasya dan Zafira masuk ke rumah.

“Kamu berdua sihat tak?” soal Encik Samad sebaik sahaja Hasya dan Zafira melabuhkan punggung di sofa.

Iskandar, Afina dan Puan Salmi turut tercengang melihat perubahan Hasya dan Zafira.

“Kami sihat aje ayah,” ujar Zafira.

“Tapi, bukan ke Kak Fira dengan Kak Sya tak ngam?” soal Afina pelik.

“Sebenarnya….” Zafira sengaja bercakap lambat-lambat.

“Kami dah berdamai!!!” kata Hasya dan Zafira serentak.

“Hah?!” Puan Salmi, Encik Samad, Iskandar, Afina dan Faiq bersuara serentak. Sukar untuk mereka mempercayai. Sudah dua tahun berperang, akhirnya berdamai.

“Sejak bila berdamai ni?” tanya Iskandar ingin tahu.

“Dah seminggu kami berdamai…” Hasya bersuara.

“Kenapa kami tak tahu pun?” Tanya Faiq. Songkok di kepala sudah ditanggalkan.

“Kita orang dah rancang nak bagi kejutan kat semua. Sengaja kami beli baju yang sama, nak tengok reaksi semua. Terkejut tak?” Zafira bersuara ceria. Tangan kirinya diletakkan di bahu Hasya.

“Pandai kamu berdua ni, ya?” Puan Salmi tersenyum sambil menggeleng kepalanya perlahan.

“Akak ceritalah macam mana boleh berdamai?” soal Afina ingin tahu.

Zafira menceritakan kembali peristiwa dia hampir diragut. Sesekali Hasya menyampuk.

“Ya Allah…” Puan Salmi menutup mulutnya dengan tangan. Tidak menyangka anak angkatnya hampir dirompak.
“Astaghfirullahalazim…” Encik Samad mengucap.

“Kenapa tak bagitau abang?” Iskandar mempamerkan riak risau.

Faiq tercengang.

“Patutlah muka Kak Fira lain macam aje masa balik petang tu,” ujar Afina pula.

“Fira tak nak menyusahkan abang dengan Fina… lagipun, kami dah buat laporan polis. Budak tu pun dah kena tangkap,” jelas Zafira.

“Sudahlah, yang penting Fira selamat. Jom kita makan, mak dah lapar ni,” ajak Puan Salmi.

“Eh, lupa pulak nak jemput makan. Terkejut tengok Sya dengan Fira ni sampai terlupa semua. Jom kita ke ke meja makan,” ajak Iskandar.

“Sya, aku ada buat kek coklat kukus khas untuk kau.,” kata Zafira sambil melangkah ke meja makan.

“Macam mana kau tahu aku suka makan kek coklat kukus yang kau buat tu?” soal Hasya pelik.

“Hari tu aku ada terdengar perbualan Iq dengan Fina kat laman rumah. Iq cakap kau seludup kek tu tengah-tengah malam,” ceritanya.

Hasya tersenyum. Wajahnya berubah merah apabila mengingati peristiwa malam itu. Sampai emaknya sendiri di sangka nenek kebayan.

♥♥ TAMAT ♥♥

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: